Köra program under WM

Rolf Edlund rolf_e at telia.com
Tis Jan 16 19:44:44 GMT 2007

tis 2007-01-16 klockan 16:26 +0100 skrev Kent Nyberg:
> Det kallas för X, typ.

Aha, det var X du snackade om, då är jag med ( tror jag :).

> Jag är osäker på rent tekniskt korrekta namn men förr om åren använde
> de flesta Linux-distributioner en version som hette Xfree86.

Jo, som t.ex Debian.

> Den utvecklades rätt sakta vad jag minns, och till råga på allt så
> blev det strid om licensen (om jag minns rätt.)

Det är iaf så jag oxå har hört det.

> Den versionen kallas för xorg, typ.

Vilket Ubuntu använder (iaf 6.10).

# X -version
X Window System Version 7.1.1

Men det kanske Ubuntu har gjort ända sedan 5.05 ?

> Nåväl,  X har inga exklusiva funktioner för att animera, skapa ursöta
> knappar etc.

Nä, installerar man enbart X, så är det inte mycket 'lull lull'. Det har
du helt rätt i. Det är ju dom ursöta knapparna man vill ha.. :).

> X kan hantera grafik och skärmar över nätverk på ett som jag förstått
> det transparent sätt.

Försökte övertyga en användare av det där andra OS:et, men han ville
inte tro på't. :)

> Väl medveten om att namnen och mitt minne spelar spratt så är det en
> ytterst kort beskrivning av det hela.  :)

Tror snarare att du minns helt rätt. Tack för att du förklarade det på
ett mycket lättförståligt sätt Kent. Nu känner jag mig mycket
upplyst :).