Re: Köra program under WM

Kristoffer Lundén kristoffer.lunden at gmail.com
Sat Jan 13 14:33:20 GMT 2007

On 1/13/07, Rolf Edlund <rolf_e at telia.com> wrote:

> Hur är det, kan man t.ex köra GIMP, K3B eller något annat prog under
> vilket WM som hellst ? Program som börjar på K*, är som jag förstår
> gjorda mest med tanke på KDE.
>
> Med WM tänker jag då t.ex på icewm, blackbox, fvwm95, fluxbox och allt
> vad dom nu heter.

Ja, generellt sett kan du göra det. När du installerar programmen kommer de
ta med sig de bibliotek som behövs (t.ex. Gtk eller KDEs grundllibs) -
varning dock, det kan vara ganska mycket för en del program. Programmen
kommer även ofta kännas en aning främmande eftersom de körs med sina egna
toolkits och det kan hända, beroende på vilket program + vilken WM, att en
del småsaker som drag-n-drop inte funkar. Generellt sett så brukar dock det
mesta funka, även om jag själv bara provat kombinationer av Gnome/XFCE/KDE.

Det enda råd jag kan ge är "prova och se" och avinstallera igen om det inte
funkade.

-- Stoffe

Gnome är lite för resurskrävande för min slöa burk.

Kristoffer Lundén
✉ kristoffer.lunden at gmail.comkristoffer.lunden at gamemaker.nu
http://www.gamemaker.nu/
☎ 0704 48 98 77