hur komma åt ex mina dokument

Johan liquoricetea at gmail.com
Tis Okt 24 22:24:15 BST 2006

Christian Gundersson skrev:

> Hej Göran!
>
> Om du installerar Ubuntu på en dator tillsammans med Windows så kommer
> Ubuntu automatiskt att identifiera din windowspartition och montera den
> åt dig. Jag kör ett dualbootsystem själv idag med Ubuntu och Windows XP
> och min XP partition behövde jag inte göra ett dyft med, det låg en ikon
> på mitt skrivbord med en länk till den partitionen som heter hda1 redan
> från början. (Ska vara hda1 då Windows måste ligga på första partitionen
> på den första disken).
>
> Det är bara att tuta och köra. Förstår inte varför folk tycker att det
> [...]
Hej

Om nu Windowspartitionen mot all förmodan inte skulle monteras (kopplas
in i Ubuntu så den blir användbar) så finns en guide till hur man kan
monter denna manuellt här
<http://ubuntu-se.org/Wiki/MonteraPartitioner?highlight=%28L%C3%A4gga+till+dokumentation%29%7C%28KategoriGuider%29%7C%28Hj%C3%A4lp+och+handledning%29%7C%28DapperTodo%29%7C%28KategoriGuider%29>.
(Stöter du på problem så fråga här eller i forumet)

Under menyn /System///Inställningar///Flyttbara enheter och media /går
det att montera partitioner tillfälligt (fram till omstart). För detta
måste först mappen man väljer att montera till skapas då detta inte görs
automatiskt.

Linnea nämnde lite om filsystemet NTFS vilket är det vanligaste
filsystemet för Windows XP, och när en NTFS-partition monteras med
automatik så är enbart lässtöd aktiverat (det går alltså inte att spara
filer utan att aktivera stöd för detta). Är filsystemet istället fat32
går det alldeles utmärkt att både att läsa och skriva.

Det finns lösningar för att aktivera skrivstöd till Linux-partition
inifrån Windows XP också. Jag tror däremot inte att just detta är så bra
ur säkerhetssynpunkt (Windowsvirus) men är alternativet att enbart
använda Windows så borde det inte vara något att fundera över.

//Johan

--------