grubblerier,

Johan Westin johan at red-spot.se
Mon Nov 20 03:59:50 GMT 2006

Hej alla mina kära ubuntu vänner.

Vilken grej va, ubuntu bara växer och växer. Fler människor byter till
Ubuntu varje dag, dels från andra distar dels från Windows. Det är mycket
att vara stolt över tycker jag.
Men det är ju även viktigt att Ubuntu-se locot kan växa i samma takt som
ubuntu användarna gör.
Det är dags att börja göra sin del av kakan anser jag och bidra med det man
är bäst på. Jag har precis spenderat några timmar på att skriva ett förslag
på stadgar till Ubuntu-se.

http://ubuntu-se.org/Wiki/Stadgar

Det är viktigt att alla ser detta som ett förslag som jag på egenhand har
skrivigt. Det är meningen att dessa ska ändras och anpassas för att perfekt
passa Ubuntu-se's syften och mål. Inget är skrivet i sten. Detta är en wiki
så var inte rädd att komma med ändringar och nya förslag. Det är även okej
att total dissa mitt förslag och komma med ett bättre själv. Snälla kom inte
med problem som ni inte har lösningar på det skapar bara osämja.

Det är dock några punkter jag vill trycka på lite extra som jag inte lyckas
få fram av det förslaget jag skrivigt. Vi är ett nätverk av personer. Alla
som är aktiva i nätverket bör ses som medlemmar eller liknande. Självklart
ställer detta till problem när det gäller medlemsregister och vilka man ska
kalla till årsmötet osv.
Jag tycker det är självklart att andra organisationer (föreningar) ska kunna
vara del av detta nätverk av ubuntu användare eller företag för den delen.

Vad det gäller revisorer och ekonomi så behöver vi inte ha några externa
godkända revisorer. Det räcker med våra egna revisorer så länge vi håller
oss under 30 prisbasbelopp. Ett basbelopp är ungerfär 40000kr så det kommer
ta ett tag innan vi kommer upp i det momentum som krävs för en "riktig"
bokföring. Med det säger jag inte att vi inte ska ha det, bara att vi itne
har några krav på oss. Jag tycker det är jäte viktigt att ha en bra
bokföring även för mindre summor pengar och goda ekonomiska rutiner. Men man
behöver kanske inte hyra in externa revisorer för att "godkänna"
verksamheten i dagens skede.

För att få öppna ett eget bankkonto krävs det att skatteverket godkänner
våra stadgar och eventuellt andra styrande dokument. Samt att vi skickar in
protokollet från årsmötet då föreningen bildas.

http://www.skatteverket.se/infotext/artiklar/03/bokforingsskyldighetforideellaforeningar.4.18e1b10334ebe8bc8000697.html

---
Johan Westin
tel. 0707-456600