grubblerier,

Kent Nyberg nyberg.kent at spray.se
Mon Nov 20 17:02:57 GMT 2006

sön 2006-11-19 klockan 22:15 +0100 skrev Johan:

> Hej Kent!
>
> Då den första doneringen kom var summan på kontot 0 kr och de
> utsuddade delarna är namn på de som donerat.
>
> Vill du eller någon annan få kopior på tryckt kontobesked så ordnar
> jag gärna det.
>
> Eftersom frågan om skivdistribution gavs utrymme i form av en punkt på
> dagordningen på mötet idag finns det tyvärr inte så mycket jag kan
> göra då jag själv vill fortsätta skivdistributionen utan att ha en
> registrerad förening i två veckor till, och jag inte har hört av fler
> [...]

Och, låt gå. Låt oss ha ett temporärt system med redovisning a'la
skärmdumpar med utsuddade delar. Vårt högsta organ har så beslutat. Låt
oss få fram en förening med vald styrelse snarast.  Så blir allting bra.

Jag medger också att vi under mötet diskuterat punkten skivdistribution
och valt att fortsätta med den.  Mina grubblerier och efterklokhet är
just efterklokhet. Tanken fanns där att åtminstone fler skulle bli
efterkloka och nytt möte på söndag kunde fatta beslut om att inte
hantera det på detta sätt. Men om alla är tillfreds så är jag det med.
Men erkänn att det är en dum lösning. Eller är det rent av så att vi kan
binda Johan till att rent juridiskt vara tvungen att inför oss redovisa
kontots ekonomi samt kvitton i detalj vid eventuell tvist?  Om ni tar
detta som att jag tvivlar på Johans ärlighet och motiv så må så vara,
jag vore glad ifall ni begrep poängen i det jag skriver men kan leva med
att så inte sker. Ingen annanstans i föreningssverige kan jag tänka mig
att man hanterar ekonomin så, och det är i mina ögon inte för att
föreningssverige djupt misstror sina styrelser och aktiva medlemmar utan
tvärtom just för att inte behöva tänka tanken.  Men med det förklarat,
betrakta det här som att jag lägger mig.  Jag uppskattar det arbete som
görs av alla, Johan inklusive. Och kritiken på lösningen gäller oss som
helhet. Det var helt enkelt en dum lösning av oss. Går det galet, gud
förbjude, så är det också vi som grupp som varit korkade. Ingen mer och
ingen mindre.  Läs gärna det här två gånger och notera att jag alltså
inte misstror Johan, utan rent allmänt innerligt tror och hoppas på att
alla här förstår att det är ett dumt sätt att hantera det på - såvida
inte någon med jur.kand kan påvisa att samma enkelhet och skyldighet som
finns med kassör och eget konto registrerat på föreningen (med stadgar
etc)   kan appliceras på en privatpersons konto vars skyldigheter
grundar sig på möten på IRC med ett gäng med människor som inte har
någon formell relation till varandra mer än något som till synes verkar
vara underförstådd överrenskommelse.  Och, ja, jag tvivlar starkt på att
sådant är värt annat än dasspapper. Och det arbete som ni alla lägger
ner  - Johan inklusive, och speciellt det arbete han lägger ner på
skivorna - är värt mer. Så mycket mer.
Men som sagt, låt gå.