Ubuntu scripts

Tony Mattsson tony_mattsson at home.se
Fre May 26 13:26:12 BST 2006

Kent Nyberg wrote:

> Kul att du tar dig tid för sådant!
> En fråga dock, kan inte filhanteraren redan göra det mesta av det som
> skripten gör?
> Högerklicka på ett arkiv och välj "Packa upp här.." så packas väl
> arkivet upp? och har man bara rätt program installerat ska väl alla
> arkiv stödjas? (Jag har bara testat för zip och rar).
>
> För att skapa arkiv markerar man de filer man vill ha och sedan
> högerklickar man och väljer "Skapa arkiv..".

Tja :)

Man måste installera de program som scripten kräver för att det skall
funka, pv, lzop och så.
Sen med bash-scripts kan man ju lätt fixa som man vill (detaljstyra
packningsval etc.) Man kan välja de arkiverare man vill (advzip för
zip, star för tar etc.) Sen klarar den multi-arkiv.
Hash-filer har jag dock inte hittat nåt stöd för i nautilus. Alltså
för att kolla filer som man laddat hem från internet (givetvis
lagligen :=S) kommit hem ok.

-Tony