Ensuring Quality in Ubuntu Translations

Linus Mannervik linus at webbform.net
Tis Apr 11 17:32:14 BST 2006

Jag tror inte att det är någon här som tycker att ordlistan är ett
dåligt projekt. Men en ordlista inte kan lösa problemen i det här
fallet. Oavsett hur bra ordlistor det finns att tillgå så kommer det i
slutändan inte spela någon roll om översättarna inte använder dem och
översätter hej vilt utan eftertanke. Problemet, som jag ser det, ligger
snarare i att personer utan förmåga till självkritik inte inser
följderna av deras eget agerande. Är man osäker ska man låta bli att
översätta, alternativt markera att det är ett "förslag".

Anledningen till att jag själv inte agerat mer i frågan är att
diskussioner redan fördes i launchpads och rosettas mailinglistor och
jag ville se vad de resulterade i. Dessutom har jag kännt att jag själv
har för liten erfarenhet och är för dåligt insatt i översättningsjobbet
för att kunna råda andra i frågan.

Som jag ser det så har Rosetta en del uppenbara brister vad gäller
hanteringen av översättare och vem som gör vad. Exempelvis borde nya
översättare ges en korrekt och tydlig introduktion till översättandet -
något som jag själv saknat många gånger. De ansvariga bakom
Launchpad/Rosetta verkar vara medvetna om problemen, så jag hyser en
förhoppning är att detta kommer bli bättre med tiden.

Nya användare vill jag passa på att tipsa om vår introduktionssida för
översättare i Ubuntu Sveriges wiki:
http://ubuntu-se.org/Wiki/Introduktion_f%c3%b6r_%c3%b6vers%c3%a4ttare
Sidan kan inte påstås vara komplett, men det är ett försök att klargöra
vissa saker som knappt framgår på andra ställen.

/ bon