Funderingar kring ubuntulinux.se

Petter Flensburg petter.flensburg at ungvanster.se
Fre Sep 23 00:45:58 BST 2005

Tjo och Tjim allihopa!

Jag får väl följa trenden och presentera mig själv, gjorde ju inte det
förra gången jag skrev här! Endel information om mig ser ni på min
emailadress. Jag pysslar väldigt mycket med politik, och precis som
väldigt många andra i det här förbundet så använder jag linux, vilket
också speglar vår politik i frågan om mjukvarupatent, användandet av öppen
källkod inom offentliga sektorn osv.
När jag är klar med alla möten så slår jag mig gärna ner framför rosetta
och gör mitt bästa ;) Eftersom att jag är arbetslös så hinner jag med båda
grejjerna.
Jag bor i förorten vällingby i stockholm, och jag skulle väldigt gärna
göra olika utåtriktade grejjer för att promota ubuntu i sthlm. Mitt mål
med mitt engagemang i ubuntu är att sprida denna användarvänliga distro
till alla icke-datakunniga användare i heeeela sverige! :)
För övrigt så lyssnar jag på psy-trance, dricker öl och spelar
http://games.swirve.com/utopia :)

Efter att ha följt diskussionen här på maillistan så kollade jag in
ubuntulinux.se och de tjänster som erbjuds på sidan.
Till att börja med vill jag säga att jag håller med Anders om att det ska
vara lätt att komma i kontakt med företag som erbjuder support osv. Ett
sätt att göra detta på är att lista dessa på ubuntulinux.se. Men på sidan
så buntas tjänsterna och föreningen väldigt mycket ihop. För mycket.

Ta tex. sidan för rikstäckande support, här står det:
"Med supportavtal erbjuder vi er ett speciellt utformat supportteam
avpassad för era behov och krav på inställelsetider.[...]Vi erbjuder ett
stort antal färdiga lösningar som innebär att datorer, program, utbildning
och support bundlas och paketeras."
Vem det är som erbjuder denna support anges inte. Är det kanske
ubuntulinux.se?
Varför har denna tjänst en helt egen sida på ubuntulinux.se? Har företag
som erbjuder tjänsten ingen egen sida?

På sidan "Fixa själv" står följande text:
"Gå med i användarföreningen, får du problem så dela dem med kollegorna
 i  forumet så löses det mesta. Det finns också möjlighet att gå en
 e-utbildning   och få hjälp och guidning av en handledare till en
 kostnad av 1500 kronor inklusive moms eller hjälp av en konsult."
Så nu har användarföreningen egna konsulter och erbjuder kurser som kostar
pengar?

Jag tycker att det här är mindre bra, om man säger så. Vad jag däremot
hade tyckt skulle vara okej, är om man skulle ha en ganska skild sida där
man skriver lite kort om olika företag och om de tjänster de erbjuder, med
en liten länk "Gå vidare till blablas hemsida".

Sen har jag två övriga kommentarer...Jag tycker att sidan är väldigt
plottrig och opedagogisk, dessutom hatar jag GOooooooooooooooogle
annonser, bort med dem!

MVH Petter

ps. det är sent, så mailet kanske är lite knas. ds.