Funderingar kring ubuntulinux.se

Kent Nyberg nyberg.kent at spray.se
Fre Sep 23 03:40:46 BST 2005

fre 2005-09-23 klockan 01:45 +0200 skrev Petter Flensburg:
> Tjo och Tjim allihopa!
>
> Jag får väl följa trenden och presentera mig själv, gjorde ju inte det
> förra gången jag skrev här! Endel information om mig ser ni på min
> emailadress. Jag pysslar väldigt mycket med politik, och precis som
> väldigt många andra i det här förbundet så använder jag linux, vilket
> också speglar vår politik i frågan om mjukvarupatent, användandet av öppen
> källkod inom offentliga sektorn osv.
> När jag är klar med alla möten så slår jag mig gärna ner framför rosetta
> och gör mitt bästa ;) Eftersom att jag är arbetslös så hinner jag med båda
> [...]

Det du skrev är inte helt knas.
Vad som dessutom bör nämnas är att för de som letar efter kommersiell
support för Ubuntu så finns det information om det på ubuntu.com.
Följande sida listar alternativ som finns.

http://www.ubuntu.com/support/supportoptions/

Där nämns:
* Gratis teknisk support (Forum etc på internet)
* Kommersiell support från Canonical
* "Ubuntu marketplace" (Lista med företag som tillhandahåller
kommersiella support.)

* "Local language support" (irc-kaneler/mailinglistor på olika språk).

(Fritt översatt av mig. )

Jag tycker det mest rimliga är att om man tillhandahåller kommersiell
support, att man då listar sitt företag under "Ubuntu Marketplace".
Där finns redan två svenska företag. Freetag och RedBridge.
DÄR borde Kreawit finnas, vilket väl är det företag som står för
konsultverksamheten och den kommersiella supporten som nämns på
ubuntulinux.se? (För inte har väl ubuntulinux.se en egen F-skattsedel,
vilket väl krävs i Sverige för att driva kommersiell verksamhet?)

 Ingen kan ju tvinga Kreawit att nämna företaget på Ubuntu.com (men det
vore ju lite.. konstigt.. att inte göra det), men jag tycker personligen
att det åtminstone borde framgå på ubuntulinux.se vem det är som står
för supporten, och sedan är det ju en annan sak att ubuntulinux.se - som
jag inte är medlem i - bara nämner Kreawit (som jag antagit står för
supporten). För det finns ju andra svenska företag som också ger
support.  Det känns som att ubuntulinux.se inte borde kan se sig som en
idéell förening och samtidigt inte nämna bara ett företag, när det finns
flera.  Om de som idéell förening vill visa på att kommersiell support
finns, så borde de ju nämna de andra företagen också, annars skulle inte
jag klassa det som idéell verksamhet. Men det gör jag knappt ens nu, i
och med att det så kryptiskt knappt framgår vem som står för den
kommersiella supporten. Måste man ringa myndigheterna och höra sig för
om vem står står bakom F-skattsedeln för att få reda på om det är en
idéell verksamhet eller inte?

Jag har bråttom nu. Ska med ett väldigt tidigt tåg till Småland.

(Dessutom trodde jag i min enfald att det vore rimligt att finna vår
egna irc-kanal under Local language support. Men det är säkert en miss
bara.)