Skriv om oss!

Robin Sonefors ozamosi at blinkenlights.se
Sön Dec 18 13:15:24 GMT 2005

sön 2005-12-18 klockan 13:06 +0100 skrev Oscar Carlsson:
> Det är ganska svårt att på ett vettigt sätt kombinera en ideel
> förening med ett kommerciellt intresse, men det är inte helt omöjligt.
> Jag föreslår inte att vi bör slå ihop ubuntulinux.se och ubuntu-se.org
> - men någon form av koppling vore nog ett smart drag.
>
> Ska försöka förklara min tankekedja.
> Jag hänger mycket på linuxportalen.se - det är en frivilligsida, som
> dock drivs av ett företag - Trinix AB, och i ett tidigt stadium av
> sidan blev jag lite orolig, då jag inte riktigt visste vad Trinix
> ville, vad deras planer var och hur framtiden för sidan såg ut -
> [...]
En intressant ide, faktiskt. Vi har flera gånger sagt till Anders att vi
inte har något emot en sida för kommersiell support, och andra
företagstjänster - det kommer att behövas sådana om Ubuntu ska slå
igenom - men vi vill, till skillnad från Anders, inte presentera
företagen och LoCo:t som samma sak. Om du kollar på ubuntulinux.se så
ser du på förstasidan massa knappar långt ner, och flera av dessa
presenterar vad "vi" - ubuntulinux.se? - säljer och erbjuder. Det här
att inte kunna se skillnad på företaget och användarföreningen är vad
Ubuntu Sverige var mest emot förra gången anders skrev här på
maillistan.

Så att ha ett samarbete, eller enas, är inte ett problem i sig.
Problemet är att företaget(/företagen) inte ska presenteras som LoCot,
då LoCot i Sverige har valt att inte syssla med kommersiell verksamhet.