Lyssna på webradio?

Per-Erik Marklund perma016 at student.liu.se
Sat Dec 17 09:08:44 GMT 2005

Hej!

Jag har ett problem:

Jag vill kunna lyssna på Eldorado och andra webradio program från
wwww.sr.se.

Nu sänder sr i olika format, Real och windows media, se
www.sr.se/support/direktlankar.stm.

Jag vill kunna lyssna på bägge formaten. När jag försökte installera
realplayer enligt den instruktion som finns på ubuntus
Support-sida,http://help.ubuntu.com/starterguide/C/ch03.html#id2526342
så gick det på följande sätt:

How do I install RealPlayer 10?

   1.      Visit http://www.real.com/linux/ and download Realplayer 10
for Linux into a convenient directory. Det går bara att ladda ner
programment till desktop, det tycks göras automatiskt...

   2.Make the downloaded file executable. At the command line, change to
the directory where you downloaded the file, and type chmod +x
RealPlayer10GOLD.bin. Det verkar fungera.

   3.To install Real Player 10, run the downloaded file. Type sudo
./RealPlayer10GOLD.bin

Här får jag då ett felmeddelande:

./RealPlayer10GOLD.bin: error while loading shared libraries:
libstdc++.so.5: cannot open shared obejct file: No such file or directory

Så gick det med det.

Att installera den via "add applications" eller Synaptic Package Manager
fungerar inte heller eftersom den pekar på en gammal fil, och trots att
jag försökt att ge den nya filen det gamla namnet( enligt instruktionen)
så fungerar inte heller det.

Mitt nästa steg blev då att försöka installera vlc som åtminstone klarar
windows media. Det gick bra att installera via synaptic package manager.
Jag körde den, spelade en ström och tryckte då på menyn för vlc och
plötsligt frös fönstret, gick inte att stänga ner etc. Jag loggade ut
och försökte igen, nu kom fönstret fram, men blankt. Jag avinstallerad
och installerade programmet igen, nu fick jag igång en ström, men sedan
blankades fönstret och musiken fortsatte att spela trots att jag loggat
ut. Jag fick boota om hela systemet. Vid nästa försök "blippade" bara
fönstret förbi, det gick inte ens att strarta programmet. Det hela
började likna windows 95...

Nu undrar jag bara om det finns någon som kan hjälpa mig med vettiga
tips för hur man kan bära sig åt för att kunna lyssna på Kjell Alinge i
real-format. Finns det något program förutom realplayer? Hur installerar
jag det? Om det inte finns, hur ska jag göra för att kunna installera
RealPlayer?

mvh
Per-Erik