problem z freetype/fontconfig

Łukasz Łazarecki b005t3r w tlen.pl
Czw, 4 Sie 2005, 00:47:58 CDT

> Tak się nie chyba da. Jeśli czcionka ma mieć 5 pikseli
> wysokości, to nie będzie czytelna bez antyaliasingu.
>
> Mój debianowy ~/.fonts.conf, jeśli to coś pomoże. Zakomentowane
> jest nie-antyaliasowanie rozmiarów 9px-15px; po odkomentowaniu tego
> kawałka system będzie zachowywał się tak, jak Windows bez ClearType
> (z dokładnością do faktu, że Windows zawsze antyaliasują boldy):
> (...)
> Do tego mam w `dpkg-reconfigure` włączone renderowanie subpikselowe
> i wyłączone czcionki bitmapowe (w ~/.fonts linkuję sobie fixed ->
> [...]

Mi sie udalo. 5 px to raczej nie uzywam, ale Verdana 7 czy 6 pixeli wyglada
rewelacyjnie (jak na Windowsach :).

Jak to sie robi dokladnie jest opisane tutaj:
http://www.linuxquestions.org/questions/showthread.php?s=&threadid=257705&perpage=15&pagenumber=1

Ja powiem na predce co i jak trzeba zrobic.
1. Sciagamy i instalujemy paczke corefonts (fonty z windowsa) i ustawiamy w
/etc/X11/xorg.conf sciezke do nich
Section "Files"
     (...)
     FontPath    "/usr/share/fonts/corefonts/"
     (...)
EndSection

2. W sekcji Monitor w /etc/X11/xorg.conf trzeba ustawic DisplaySize, u mnie
wyglada to tak:
Section "Monitor"
     Identifier  "Samsung SyncMaster757DFX

     HorizSync   30-96
     VertRefresh 50-160

     DisplaySize 338.7 270.1
EndSection

Wartosci zaleza od rozdzielczosci, ktora chcemy ustawic. To sa parametry
dla 1280x1024 (w artykule na forum sposob obliczania tych warosci jest
podany blednie, ale chyba na 4-tej stronie ktos podal wlasciwy sposob).
Wartosc jest potrzebna po to, zeby iksy mialy ustawione 96dpi (jak w
Windowsach :) Jakie jest aktualne dpi mozna sprawdzic:
xdpyinfo | grep resolution

3. Wylaczamy AA (ja wylaczylem gdzie sie dalo czyli w ustawieniach XFCE i w
/etc/fonts/local.conf
     <match target="font">
         <test compare="more" name="size" qual="any" >
             <double>0</double>
         </test>
         <test compare="less" name="size" qual="any" >
             <double>14</double>
         </test>
         <edit mode="assign" name="antialias" >
             <bool>false</bool>
         </edit>
     </match>

4. Firefoxa dobrze jest ustawic w sposob pokazany na obrazku :-)

5. Wsio :-) Teraz tylko trzeba uzywac czcionek z Windowsa gdzie sie da i
wszystko wyglada dobrze. Niestety czcionki BiStream wygladaja paskudnie gdy
sa male i bez AA.

Jak wyglada to u mnie mozna zobaczyc na skrinach:
http://img296.imageshack.us/img296/8785/skrinpusto5wd.png
http://img97.imageshack.us/img97/6172/skrin2hx.png

Acha, polecam przeczytac powyzsze howto zanim zacznie sie cos robic i
przede wsyztskim upewnic sie czy w freetype jest wlaczony bytecode
interpreter (czy jakies inne magiczne ustrojstwo :)

--
"Oh, so they have internet on computers now"
                          -- Homer J. Simpson

Pozdrawiam
Łukasz Łazarecki

b005t3r w tlen.pl