UBUNTU 12.04 LTS OPWAARDEREN NAAR 14.04 LTS

Jaap Woldringh jjhwoldringh op ziggo.nl
Vr mei 23 14:55:58 UTC 2014

René schreef op vr 23-05-2014 om 13:26 [+0200]:
> Hallo Mede ubuntu gebruikers,
>

> Sinds een kleine 2 jaar ben ik een gebruiker van UBUNTU 12.04 LTS,
> sinds kort heb ik te horen gekregen, dat er een vervolg versie is
> uitgekomen… nl. 14.04 LTS.
>
> Ik wil graag up2date blijven en vraag mij nu af……. Kan ik mijn huidige
> versie opwaarderen met deze nieuwe en zo ja hoe moet ik dit dan
> aanpakken…?
>
> Ik heb van mijn huidige versie (12.04 LTS) de nodige upgrades gehad en
> is nog steeds gaande…… ik geloof dat deze versie nog een kleine 3 jaar
> ondersteund blijft…?

> [...]

Hallo René,

Dit opwaarderen van 12.04 LTS naar 14.04 LTS moet geen probleem zijn,
mits 12.04 geheel is bijgewerkt, dus ook de laatste updates ervoor
geïnstalleerd zijn.

Afhankelijk van de instellingen in het updateprogramma moet er een knop
zichtbaar zijn waar je op moet klikken om de upgrade uit te voeren.
Na die upgrade (die   e r g    l a n g   kan duren en die niet mag
worden onderbroken) zijn je persoonlijke bestanden en instellingen
behouden, en kan je met het nieuwe systeem verder werken.

Het proces is heel ingewikkeld (niet voor de gebruiker, dus voor jou,
maar voor de programmeurs die dit hebben geregeld) en gaat niet
gegarandeerd goed. In dat geval is het prettig als je van alle bestanden
die je niet kwijt wilt, een backup hebt gemaakt: een kopie, die je
elders, bijvoorbeeld op een externe schijf, hebt opgeslagen.

In dat geval ook kan je gewoon 14.04 LTS downloaden en opnieuw
installeren, zoals je al eerder hebt gedaan met 12.04 LTS, dus is er dan
geen man overboord.

Als je opnieuw installeert, is het handig, als je dat al niet hebt
gedaan, om een aparte partitie aan te maken voor /home (bestandssysteem
ext4, aankoppelpunt /home, zo groot mogelijk, afhankelijk grootte harde
schijf, want al je persoonlijke bestanden komen er op).
/home bevat alle bestanden en instellingen van de gebruikers op je
computer. Als je de partitie met /home er op NIET formatteert bij de
nieuwe installatie, dan worden je bestanden en instellingen ook bij
installeren op deze manier (die over het algemeen minder problemen
geeft) behouden.
Eventuele programma's die je zelf hebt geïnstalleerd moet je opnieuw
installeren. Gelegenheid voor grote schoonmaak!!

Hoe het zit met programma's die je niet uit de Ubuntu repositories hebt
geïnstalleerd, maar van elders hebt gehaald, en mogelijk zelf
gecompileerd vanaf de source, dat weet ik niet.

Hiermee zijn je vragen denk ik beantwoord.

Alleen nog één ding:

12.04 LTS wordt nog 3 jaar ondersteund, zoals je zegt, en is nu, na 2
jaar, aardig opgepoetst en probleemvrij. Werkt als een tierelier,
zogezegd, maar is niet meer erg nieuw.
14.04 LTS is nog maar ruim een maand oud, en hoewel ik niet veel
klachten heb gehoord, kan je nog wat ruwe randjes verwachten. Je kunt
dus beter wachten totdat de volgende zogenaamde point-release uitkomt,
Ubuntu 14.04.1 LTS, op 24 juli a.s. Dat is tenminste wat ik zelf ook van
plan ben te gaan doen :)

Jaap