IP adres afschermen met Tor

Dieter diinniid op gmail.com
Za Jan 1 21:44:56 UTC 2011

Rachid schreef op za 01-01-2011 om 22:12 [+0100]:

> In principe is je computer een soort node in het Tor netwerk (of je
> andere het laat gebruiken of niet). Tot aan de exit node is al het
> verkeer versleuteld. De exit node pelt de laatste encryptieschil van
> de pakketjes (vandaar Onion) en stuurt jouw verkeer door naar de
> website bijvoorbeeld. Daarom is het ook altijd aan te raden dat je
> end-to-end encryption, zoals bijvoorbeeld SSL/https, gebruikt. Anders
> kan de exit node meelezen ;)

SSL zal de meeste mensen wel tegenhouden maar of het ook overheden kan
tegen houden betwijfel ik. Een dedicated encryptie zou beter zijn. Of
niet natuurlijk, afhankelijk van de sterkte :-).
In zo'n beetje alle landen wordt het internet verkeer en telefoon
verkeer gelogd en bewaard. In Duitsland mogen ze 'online durchsuchungen'
uitvoeren. In Nederland zal dat vermoedelijk ook zo zijn maar hebben ze
geen debat gehouden in de Kamer. Dus eerst je computer dichttimmeren en
dan iets goed zoeken voor online privacy. Tor is leuk maar misschien
bestaan er betere dingen.

Dieter.