ikoon Networkmanager uit Mededelingengebied verdwenen; geen internetcontact. Opgelost! (?)

hvanhelsdingen op online.nl hvanhelsdingen op online.nl
Zo Feb 6 21:20:53 UTC 2011

Op woensdag 02-02-2011 om 21:19 uur [tijdzone +0100], schreef Cees
Binkhorst:
> Hi Hein.
>
> Heb geen flauw idee wat een sudo-home is, klinkt in ieder geval Oosters,
> dus zal wel met een palbladeren dak zijn ;)
> Op wat voor manier bevordert dat 'palmbladeren dak' je veiligheid?
>
> Ik heb ter beveiliging Firestarter, EtherApe (as root) en chkrootkit
> geinstalleerd.
> Firestarter en EtherApe draaien altijd en gegevens bekijk ik ook
> regelmatig (minimaal elke dag) en log Firestarter ('Events') save ik
> elke avond (met datum in filenaam). Voeg ook regelmatig IP-adressen toe
> [...]
-----------------
Bedankt voor ook andere beveiligingsmanieren, en.....

Ik heb twee homes gemaakt in één besturingssysteem.
Tijdens installatie van Ubuntu wordt een home gemaakt, deze noem ik de
sudo-home (/home/naam). Deze heeft veel rechten in de computer.(Een
soort administrator, en misschien jouw superuser) Deze home gebruik ik
enkel voor updaten. Zo zit ik niet steeds op internet met sudo. (De
administrator)
Daarnaast heb ik via  Systeem,Beheer,Gebruikers-en-Groepen,een tweede
home gemaakt voor een tweede gebruiker. Deze noem ik internet-home omdat
ik met deze home bijna alles op internet doe.(/home/naaminternet )
Nu hoop ik dat ze minder goed bij het sudo-wachtwoord kunnen komen door
niet met de sudo-home op internet te zijn.
. Volgens mij noem jij dit :"directory's  waarin de gebruikers partities
nesten (alleen /home)".
. En sudo-home is een   jouw root-home waarvandaan jij op de commandline
werkt.

Terug naar mijn probleem:
Het Netwerkmanager-icoon verdwijnt af en toe in /home/naam (sudo-home).
Waar in het Ubuntusysteem kan ik aangrijpen? Hoe kom ik toch op internet
als het Netwerkmanager-icoon verdwenen is?

Groeten van Hein van Helsdingen.

------------------

In het verleden heb ik hier op Ubuntu-nl van diverse mensen aanwijzingen
gekregen wat je kunt doen in het geval dat er een programma uitvalt of
een icoon van dat programma verdwijnt.  En wat je in het bijzondere
geval kunt doen als het netwerk-icoon wegvalt. De eenvoudigste dingen
zijn:

1. Nagaan of in  Systeem-Voorkeuren-Opstart-toepassingen het programma
staat aangevinkt. (Zonder vink werkte NetworkManager niet in Ubuntu
10.04. De 10.04 was een upgrade van een geinstallerde 9.04) (Door de
toepassing Netwerkbeheerder weer aan te vinken werkte het icoon weer, in
een enkele situatie. Terwijl je zou zeggen dat dit aanvinken enkel van
belang is in het opstartproces van Ubuntu .)
2. Nagaan voor welk programma dat icoon staat, achter de naam van dat
programma zien te komen en dan proberen het programma op te starten. In
dit geval heet dat programma de NetworkManager, soms aangeduid met NM.)
Wanneer NetworkManager wegvalt kun je deze proberen op te starten door
een terminal venster te openen en daar in te typen:
$ sudo NetworkManager  (Of gksudo NetworkManager.)   Dit werkte een
keer.
3. Om het icoon terug te krijgen kun je proberen:
 Alt+F2 te toetsen en vervolgens het commando "nm-applet" uit te voeren.
Dit lukte bij mij niet.
(   Extra info:  Het applet waar de NetworkManager applet in moet komen
te staan is;
/usr/lib/gnome-panel/notification-area-applet  )
4. Het opnieuw configureren van een programma kan ook helpen. In dit
geval op decommandline/console: sudo dpkg-reconfigure
network-manager-gnome. (Dit heeft een keer geholpen.) Maar het kan ook
zijn dat er meerdere programma's opnieuw geconfigureerd moeten worden en
dan is het meer werk. ( Command: sudo debconf-show
network-manager-gnome  .)
5. Ook was er de aanwijzing om proberen de informatie in het systeemlog
(syslog en anderen?) te begrijpen door naar foutmeldingen te zoeken.
6. Nadat ik de eerste vier de mogelijkheden had uitgewerkt en het nog
niet werkte, heb ik een nieuw wachtwoord voor het sudo-home gemaakt, en
toen werkte het weer: het Internet-NetwerkManager icoon was er weer.

Hiernaast is het mogelijk om buiten (de icoon van) de NetworkManager
contact met internet te maken. (Door de internet verbinding handmatig
invoeren in /etc/network/interfaces.  Dit is een met sudo of root
beschrijfbaar bestand.  Het bestand beschrijft de netwerk interfaces die
op de computer zijn, en hoe je deze kunt activeren.  Alles wat hierin
staat wordt niet door de NetworkManager beheerd, en deze zal dan ook
vermelden dat je geen netwerk connectie hebt!
Veranderen doe je met het command-manual 'interfaces(5)'.

Groeten van Hein van Helsdingen.