ikoon Networkmanager uit Mededelingengebied verdwenen; geen internetcontact.

Cees Binkhorst ceesbink op xs4all.nl
Wo Feb 2 20:19:40 UTC 2011

Hi Hein.

Heb geen flauw idee wat een sudo-home is, klinkt in ieder geval Oosters,
dus zal wel met een palbladeren dak zijn ;)
Op wat voor manier bevordert dat 'palmbladeren dak' je veiligheid?

Ik heb ter beveiliging Firestarter, EtherApe (as root) en chkrootkit
geinstalleerd.
Firestarter en EtherApe draaien altijd en gegevens bekijk ik ook
regelmatig (minimaal elke dag) en log Firestarter ('Events') save ik
elke avond (met datum in filenaam). Voeg ook regelmatig IP-adressen toe
die geen toegang mogen hebben, zodat de IP-tables worden aangepast (dat
is naast de log bijhouden, wat Firestarter doet).
Chkrootkit laat ik van tijd tot tijd draaien en bekijk de output.

Daarnaast heb ik (als enige gebruiker van de PC voor de directories
waarin de gebruikers partities nesten (meestal alleen /home) 'sudo chown
gebruiker:gebruiker' en 'sudo chmod +t' uitgevoerd volgens:

http://opensuse.swerdna.org/sambaserver/modes.html
sudo chmod +t /path_to/folder will add the "sticky" or "restricted
deletion" bit to a directory, whereby items inside the directory can be
renamed or deleted only by the item's owner, the directory's owner, or
the superuser.

As in
flag 		octal value 	purpose
S_ISUID 	04000 	set user ID on execution
S_ISGID 	02000 	set group ID on execution
S_ISVTX 	01000 	sticky bit
S_IRUSR,S_IREAD 00400 	read by owner
S_IWUSR,S_IWRITE00200 	write by owner
S_IXUSR,S_IEXEC 00100 	execute/search by owner
S_IRGRP 	00040 	read by group
S_IWGRP 	00020 	write by group
S_IXGRP 	00010 	execute/search by group
S_IROTH 	00004 	read by others
S_IWOTH 	00002 	write by others
S_IXOTH 	00001 	execute/search by others

Groet / Cees