Programma instaleren

Matthijs ten Kate ubuntu op tenkate.net
Ma Feb 1 22:06:14 UTC 2010

Wim,

Zou je je antwoorden willen sturen naar de mailinglijst, dan kan
iedereen meedenken :-)

> Ik krijg regelmatig een melding van, kan programma niet installeren.
> Bv. c.cleaner als ik deze download kan ik die niet verder installeren.
> Is het dan zo dat dit systeem dit programma niet ondersteund of doe ik
> iets fout?

Volgens mij probeer je programma's die gemaakt zijn voor Windows, te
draaien op Ubuntu. Dat gaat, simpel gezegd, niet werken. Er zijn wel
truukjes om een aantal Windows programma's werkend te krijgen, maar de
resultaten zijn vaak niet al te best. Geen idee wat c.cleaner voor
programma is, maar het klinkt als een typische Windows tool om de
rotzooi die je onherroepelijk tijdens het werken met Windows verzamelt,
proberen op te ruimen.

Welnu, dit heb je absoluut niet nodig als je Ubuntu gebruikt :-)

> Ik heb een kingstone memory stick met een zelfstandig draaiend
> programma daarop. portable abbs. Verder kan ik wel bij de opgeslagen
> documenten buiten dit programma. Het gaat dus om dit programma.

Portable Apps is voor zover ik weet een verzameling Windows programma's
die je op een USB stick kan zetten en dan op verschillende Windows PC's
gebruiken zonder ze overal te hoeven installeren. Bij mijn weten is hier
nog een equivalent van voor Ubuntu / Linux.

> En is er een programma met dezelfde functie als ares of limewire waar
> ik muziek mee kan downloaden?

Ik download nooit muziek, maar volgens mij is LimeWire er ook gewoon
voor Linux. Als je even google'd op 'limewire ubuntu' vind je een
heleboel links die beschrijven hoe je dit kan doen. En links naar
alternatieven, zoals bijv. frostwire.

> Mappen aanmaken bij OpenOffice.org lukt mij niet. Ik krijg niet in
> beeld dat ik een map aan kan maken. Bij mij geeft hij met de linker
> muistoets alleen weer hernoemen of verwijderen. Hoe werkt dit?

En hoe probeer je dit precies te doen? Dat wordt niet echt duidelijk uit
je vraag. Ik weet niet waar je met je linker muisknop op klinkt, maar
dat zal niet veel uithalen vrees ik.
Als je probeert een map aan te maken tijdens het opslaan van een
document (Bestand -> Opslaan als), dan zul je zien dat er in het venster
dat dan verschijnt, aan de rechterkant een knop staat die heet 'Map
aanmaken'.

Misschien is het een idee om eens wat documentatie over Ubuntu te lezen,
dit kan heel verhelderend werken. Zie bijvoorbeeld
http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ . Of, als je liever een boek leest:
http://www.sdu.nl/catalogus/9789012116626

Succes,

Matthijs