Pakketbeheer

Martijn van de Streek martijn op foodfight.org
Wo Sep 24 18:55:33 UTC 2008

On Wed, 24 Sep 2008, Han Bronsveld wrote:

> Als ik via pakketbeheer wil 'Herladen'  krijg ik een venster met:
> Kon niet alle pakketbronindices downloaden
>
> De pakketbron is mogelijk niet meer beschikbaar of kon niet bereikt worden
> vanwege netwerkproblemen. Een eventueel beschikbare oudere versie van de
> mislukte index zal gebruikt worden. Anders zal de pakketbron worden
> genegeerd. Controleer uw netwerkverbinding en verzeker u ervan dat het
> adres van de pakketbron in de voorkeuren goed is ingesteld.
>
> en vervolgens:
>
> E: Kon vergrendeling /var/lib/apt/lists/lock niet verkrijgen - open (11
> [...]

- Sluit alle programma's die iets met pakketten doen (opnieuw opstarten
  helpt :))

- Stel je pakketbronnen opnieuw in in Systeem -> Beheer ->
  Softwarebronnen. Zet op de hoofpagina alles aan en selecteer "Server
  voor Nederland". Verwijder alle CD's uit de lijst.
  Op de 'Updates' tab alles wat je wilt hebben aanzetten (Belangrijke
  veiligheidsupdates en Aanbevolen updates zijn zeker aan te raden, de
  rest naar eigen inzicht/wens).
  Zet bronnen in de lijst 'software van derden' zo veel mogelijk uit.

Sluit het 'softwarebronnen'-programma, en alles zou moeten gaan
updaten/werken.