Hardy Heron, soundprobleem

Martijn van de Streek martijn op vandestreek.net
Za Nov 15 18:31:45 UTC 2008

2008/11/15 Ann Van Roy <ann.van.roy op gmail.com>

> Na een jaar frustratie met Windows Vista heb ik recent Linux
> geïnstalleerd op mijn laptop (Medion MD 96380).Mijn eerste poging betrof
> 8.1, die toen net 2 dagen gereleased was.  Al meteen was duidelijk dat
> er geen geluidskaart gedetecteerd werd (Dat was ook het geval toen ik
> vervolgens OpenSuSE 11.0 probeerde).

Sommige chips zijn inderdaad bar slecht ondersteund in 8.10
("2008-oktober").

Wegens wat bijkomende probleempjes heb ik dan toch maar 8.04
> geïnstalleerd.  Nu wordt een geluidskaart gedetecteerd, maar ik hoor
> enkel met de koptelefoon heel zacht (onverstaanbaar) geluid.

Dat is niet goed, maar er staan bergen bugs open over die ALC883:
https://bugs.edge.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/148097
https://bugs.edge.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/253422
https://bugs.edge.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/114053
https://bugs.edge.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/122534
https://bugs.edge.launchpad.net/ubuntu/+source/alsa-driver/+bug/289927

En ik lees op de -devel mailing list dat ze hard bezig zijn om iets te
verzinnen om hardware-regressies beter ter kunnen tracken tijdens een
release, dus in 9.04 (april :)) gaat het zeker beter werken.

Na dubbelklikken op het luidspreker-icoontje heb ik alle
> schuifschakelaars op maximaal gezet.

Ook de "onzichtbare" schuiven, die je los aan kunt zetten achter de
'Voorkeuren'-knop? Daar kunnen nog wel eens schakelaars/schuiven bij zitten
die het beter maken.