Hardy Heron, soundprobleem

Ann Van Roy ann.van.roy op gmail.com
Za Nov 15 18:22:28 UTC 2008

Na een jaar frustratie met Windows Vista heb ik recent Linux
geïnstalleerd op mijn laptop (Medion MD 96380).Mijn eerste poging betrof
8.1, die toen net 2 dagen gereleased was.  Al meteen was duidelijk dat
er geen geluidskaart gedetecteerd werd (Dat was ook het geval toen ik
vervolgens OpenSuSE 11.0 probeerde).
Wegens wat bijkomende probleempjes heb ik dan toch maar 8.04
geïnstalleerd.  Nu wordt een geluidskaart gedetecteerd, maar ik hoor
enkel met de koptelefoon heel zacht (onverstaanbaar) geluid.  Wegens een
11-jarige zoon die ik graag enthousiast zou houden voor Open-Source in
het algemeen en Linux in het bijzonder, zou ik toch graag iets meer
geluid uit het behang krijgen.

'aplay -l' levert mij volgende informatie:
**** Lijst van PLAYBACK hardware-apparaten ****
kaart 0: Intel [HDA Intel], apparaat 0: ALC883 Analog [ALC883 Analog]
  Sub-apparaten: 0/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 0: Intel [HDA Intel], apparaat 1: ALC883 Digital [ALC883 Digital]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0
kaart 0: Intel [HDA Intel], apparaat 4: ALC268 Analog [ALC268 Analog]
  Sub-apparaten: 1/1
  Sub-apparaat #0: subdevice #0

'lspci | grep Audio' geeft:
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801H (ICH8 Family) HD Audio
Controller (rev 03)

Op deze pagina
<http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Vendor-Intel> vind ik
weliswaar een ICH 4 tot 7, maar geen ICH8, en lijkt het dat de kaart nog
niet ondersteund wordt?

Na dubbelklikken op het luidspreker-icoontje heb ik alle
schuifschakelaars op maximaal gezet.

Vermits ik wel iets van geluid krijg, vermoed ik echter dat het toch
mogelijk moet zijn om dat geluid wat luider te krijgen, maar ik heb geen
idee op welke manier ik verder moet gaan zoeken.  Elke suggestie is dus
welkom...
(Ik heb geen schrik van de command-line, maar heb daar op de
basis-commando's na nog zeer weinig kaas van gegeten...)

--
Ann

http://www.annetanne.be