Wireless problemen

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Za Mrt 29 14:23:57 UTC 2008

On Fri, 28 Mar 2008 21:29:11 +0100, Jaap van der Veen wrote:

> Beste Ubuntu vriend,
>
> Ik probeer al een tijdje als een *dappere* gebruiker om mijn laptop met
> Ubuntu via Wireless communicatie te laten werken. Ook na een compleet
> nieuwe installatie wil het maar niet lukken.
>
> Mijn configuratie:
>
> *Fujitsu Siemens laptop, Lifebook C-series, met 450Mhz Pentium III,
> 250Mb memory en 12G HDD. *
> *Wireless adapter: US Robotics type: USR5410, 802.11g Wireless Turbo PC
> Card, met ACX 111 Texas Instruments chipset.* *(geen wired adapter)*
>
> Ik heb de laatste Ubuntu versie *6.06 LTS Dapper Drake*.

6.06 is al lang niet meer de laatste versie, inmiddels werk ik met 7.10.
Wel is het de laatste versie met "Long Time Support", dat betekent dat
hij nog steeds ondersteund wordt en nieuwere versies korter worden
ondersteund. Binnenkort komt versie 8.04 (april 2008), wat weer een LTS
versie wordt. De Beta hiervan kun je nu al ophalen en installeren, en
voorzover ik gelezen heb werken hier al veel mensen mee en zijn er weinig
problemen. Het is mogelijk dat daarin je wireless adaptor wel wordt
ondersteund.

De ondersteuning van wireless adapters is altijd een probleem met Linux
omdat de fabrikanten van die adapters meestal niet de informatie geven
die nodig is om drivers te kunnen schrijven en vaak onaangekondigd b.v.
de chips in zo'n adapter wijzigen zonder zelfs maar het typenummer te
wijzigen. Zelf heb ik tot nu toe het geluk gehad dat ik mijn wireless
adapters zonder problemen aan de praat kon krijgen, m.a.w. ze werken
gewoon zonder dat ik er iets voor heb hoeven doen.

Het schijnt dat het in veel gevallen mogelijk is de Windows driver voor
je wireless adaptor te gebruiker met het programma ndisswrapper. Ik heb
dat zelf nooit hoeven doen, dus geen ervaring, maar je zou er eens op
kunnen googlen.

--
Aart