sudo

Martijn van de Streek martijn op foodfight.org
Wo Mrt 19 18:20:48 UTC 2008

On Wed, 19 Mar 2008, Ben Bridts wrote:

> Door het aanpassen van de sudoers-file (voor meer uitleg: "man sudoers"
> in de terminal typen) en de optie timestamp_timeout op nul te zetten
> (niet te verwarren met passwd_timeout).
> Als je het maar 1 keer de timeout op nul wilt zitten (zodat je als je
> een reeks commando's moet uitvoeren niet elke keer je wachtwoord moet
> invoeren) kan je "sudo -k adept" gebruiken.
>
> Met het aanpassen van sudoers heb ik geen ervaring en je moet hier zeker
> voorzichtig mee zijn, want als je iets fout doet kan het zijn dat je
> nergens meer root kan worden... Als ik mij niet vergis is er hier zelfs
> [...]

Als je het in een terminal doet, maar graag een grafische editor
gebruikt, dan raad ik het volgende aan:

$ sudo -s
# export EDITOR=gedit
# visudo

visudo controleert namelijk of het bestand nog geldig is nadat je hebt
opgeslagen hebt en de editor verlaten hebt. (let op! "geldig" betekent
niet vanzelf "met nuttige instellingen gevuld"! een lege sudoers-file is
ook "geldig", maar niet bepaald nuttig :))