sudo

Ben Bridts ben op bridts.be
Wo Mrt 19 18:15:42 UTC 2008

danny buysens schreef:
> geachte
>
> Wanneer je adept manager gebruikt moet je je paswoord ingeven en wanneer je adept manager dan afsluit kan je daarna nog ongeveer 15 minuten inloggen in adept zonder paswoord.
> Ik zou dit willen veranderen maar ik vind nergens hoe en waar ik die tijdsinstelling kan aanpassen want ik zou die willen naar nul brengen indien mogelijk.

Dit is zeker mogelijk:
Door het aanpassen van de sudoers-file (voor meer uitleg: "man sudoers"
in de terminal typen) en de optie timestamp_timeout op nul te zetten
(niet te verwarren met passwd_timeout).
Als je het maar 1 keer de timeout op nul wilt zitten (zodat je als je
een reeks commando's moet uitvoeren niet elke keer je wachtwoord moet
invoeren) kan je "sudo -k adept" gebruiken.

Met het aanpassen van sudoers heb ik geen ervaring en je moet hier zeker
voorzichtig mee zijn, want als je iets fout doet kan het zijn dat je
nergens meer root kan worden... Als ik mij niet vergis is er hier zelfs
een speciale editor voor. Ik neem aan dat iemand anders op deze lijst je
wel op de goed weg zal zetten.

Ben