router functionaliteit op ubuntu server

Jens Timmerman jens.timmerman op gmail.com
Wo Jan 2 16:48:27 UTC 2008

On Jan 2, 2008 4:35 PM, Dennis Minderhoud <info op sturkel.homeip.net> wrote:

> Hallo lezers,
>
> Ik gebruik Ubuntu al een jaar of langer, maar omdat ik problemen heb met
> mijn speedtouch router (vpn) wil ik mijn linux server tevens gebruiken
> als router.
> Nu heb ik al zitten zoeken naar wat 'kan en klare' oplossingen, maar dit
> zijn meestal complete distrubuties (ipcop, moonwall...)
> Wat ik dus zoek ik min of meer een 'pakket' die dezelfde functionaliteit
> moet krijgen als mijn router en dievrij eenvoudig is te beheren(bv web
> interface)
> De bestaande pakketten bieden dhcp/nat/dns/vpn etc. maar ik kan tot nu
> toe geen 'software bundel' vinden die dit ook kan en tevens op ubuntu
> kan draaien.
> Is er iemand die me op weg kan helpen of eventueel wat links tutorials
> heeft.
>
> alvast bedankt,
>
> dennis

de enige tools die je eigenlijk nodig hebt zijn ifconfig en route
die staan standaard geinstalleerd op je ubuntu server

Configuring interfaces
To configure an (ethernet) interface, use the ifconfig tool. The syntax is
as follows:
root op host:~$ ifconfig ethX
root op host:~$ ifconfig ethX <ip-address> netmask <netmask>
                       broadcast <broadcast-address>
root op host:~$ ifconfig ethX up
root op host:~$ ifconfig ethX down
The first command displays the settings for the specified interface, the
second is used to
configure the interface (with the specified IP address, netmask and
broadcast address) and
the third and fourth command are used to enable or disable the specified
interface. For
more information, see the ifconfig man-page:
http://techpubs.sgi.com/library/tpl/cgi-bin/getdoc.cgi?coll=linux&db=man&fname=/usr/share/catman/man8/ifconfig.8.html

Configuring the routing table
To add or remove a routing entry from the routing table, use the route
command. Syntax:
root op host:~$ route -n
root op host:~$ route add -net <network address> netmask             <netmask>
                        gw <gateway address>
root op host:~$ route add -net <network address> netmask             <netmask>
                        <interface>
root op host:~$ route add default gw <gateway address>
root op host:~$ route del -net <network address> netmask             <netmask>
                        gw <gateway address>
root op host:~$ route del -net <network address> netmask             <netmask>
                        <interface>
      The first command displays all routing table entries, the second adds
an entry for
a network/netmask via a specified gateway or next hop, the third adds an
entry for a
network/netmask via the specified interface, the fourth adds a default route
and the fifth
and sixth are used to remove entries. Since all machines are running a
recent Linux
kernel, routes for directly connected networks are automatically added when
the interface
is configured. For more information, see the route man-page.
http://techpubs.sgi.com/library/tpl/cgi-bin/getdoc.cgi?coll=linux&db=man&fname=/usr/share/catman/man8/route.8.html

(extract uit Communication Networks 2007-08 Lab Session 3: Network and
Router - info)

hier iets meer informatie, in het nederlands:
http://handboek.linuxbelgium.be/nw_inet.html

--
The matrix can't tell you who you are