dual boot opheffen

Martijn van de Streek martijn op foodfight.org
Vr Feb 8 13:26:33 UTC 2008

On Fri, 08 Feb 2008, Jaap Woldringh wrote:

> Dat betekent ook dat fstab moet worden aangepast aan de nieuwe
> situatie als er partities verdwijnen of verschijnen bij het wissen of
> aanmaken van nieuwe partities, iets dat ik al in mijn eerste reactie
> beschreef  (die door Gunirus als onzin werd beschreven, maar dat
> kennelijk niet is). fstab moet sowieso aan de nieuwe situatie worden
> aangepast trouwens.

Alleen als je die partities ook echt gebruikt/wilt gebruiken.

> Nu de hamvraag: hoe kan het systeem tijdens het booten fstab vinden als er
> ***nog geen koppelpunten zijn aangelegd***? De motivatie van Gunirus.
> Is dat door de boot flag, zoals ik vermoed? Waarmee dus de partitie wordt
> aangegeven met de pertinente bestanden voor het booten?

Een systeem heeft altijd het root-filesysteem gemount. Dit wordt bij het
booten doorgegeven aan de kernel, die het mount, en daarna de rest van het
opstartproces (init of upstart) opstart (wat de rest van het systeem de
lucht in brengt: userland).

> Als je zowel een partitie hebt voor / als voor /boot (vroeger soms nodig om
> onder de 1024e cilinder te blijven met je opstartbestanden), welke partitie
> moet dan de boot flag krijgen?

Grub kijkt niet naar de boot-vlag, alleen het Windows/DOS-MBR doet dat.
Grub heeft configuratie en kan z'n configuratie vinden op Ext2/3/etc.
partities.