dual boot opheffen

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Vr Feb 8 10:41:34 UTC 2008

Op vrijdag 8 februari 2008, schreef Jan Claeys:
> Op donderdag 07-02-2008 om 21:27 uur [tijdzone +0100], schreef Jaap
>
> Woldringh:
>
> '/etc/fstab' is gewoon een tekstbestand met voorkeuren voor het
> programma mount (elke lijn die niet leeg is en geen commentaar is, bevat
> de parameters en opties voor één vaak gebruikte mount-actie).
>
> Tijdens het booten wordt er op een bepaald moment 'mount -a' uitgevoerd,
> wat alle koppelpunten in 'fstab' aankoppelt, behalve die met de optie
> 'noauto'.  (Zie 'man mount' voor meer uitleg daarover.)
>

> --
> Jan Claeys

OK. Tijdens het booten wordt het commando mount -a uitgevoerd, hierdoor worden
de koppelpunten die in fstab staan aangelegd.

Dat betekent dus ook dat ***tijdens het booten fstab wordt gevonden***. En
niet dat alleen na het booten fstab kan worden gebruikt zoals bijvoorbeeld
voor het commando mount -a.

Dat betekent ook dat fstab moet worden aangepast aan de nieuwe situatie als er
partities verdwijnen of verschijnen bij het wissen of aanmaken van nieuwe
partities, iets dat ik al in mijn eerste reactie beschreef  (die door Gunirus
als onzin werd beschreven, maar dat kennelijk niet is). fstab moet sowieso
aan de nieuwe situatie worden aangepast trouwens.

Nu de hamvraag: hoe kan het systeem tijdens het booten fstab vinden als er
***nog geen koppelpunten zijn aangelegd***? De motivatie van Gunirus.
Is dat door de boot flag, zoals ik vermoed? Waarmee dus de partitie wordt
aangegeven met de pertinente bestanden voor het booten?
Als je zowel een partitie hebt voor / als voor /boot (vroeger soms nodig om
onder de 1024e cilinder te blijven met je opstartbestanden), welke partitie
moet dan de boot flag krijgen?

:)

Jaap