Problemen na update naar 7.10

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Zo Okt 28 12:10:52 UTC 2007

Op zondag 28 oktober 2007, schreef Y P:

> sorry als het wat radicaal zou gaan klinken, maar er is maar één goede
> methode dat blijkbaar veel minder problemen geeft bij het upgraden, nl. het
> herinstalleren van je Ubuntu via de Gutsy CD:
> een vriend had een Alsa probleem, en hij had zijn data opzij kunnen zetten
> en hefet succesvol herinstalleerd, nu heeft ie zelfs een probleem minder
> met zijn nvidia 6600 waarvoor hij onder Feisty bijan geen andere resoluties
> voor kon kiezen.
> Nu ja, niet iedereen kan zomaar de data van zijn/haar HD op zij kunnen
> backuppen, hopelijk weten anderen raad met je probleem.

> [...]

Ik denk dat je gelijk hebt dat het beter is om te herinstalleren vanaf de CD.
Ik heb (Kubuntu) ook via de upgrade-mogelijkheid vernieuwd, maar loop tegen
een aantal dingetjes aan die niet helemaal kloppen. Zo ben ik van een aantal
KDE-programma's een aantal pictogrammen kwijt in bijvoorbeeld de werkbalken,
en ook nog de tooltips (tekstballonnetjes), wat het werken ermee niet
eenvoudiger maakt. Dit kan ik (gedeeltelijk) opheffen doe een ander thema te
gebruiken voor de pictogrammen. Maar fijn is dat niet.

Ik heb ergens vernomen dat dit mogelijk is gekomen doordat er afbeeldingen (en
dergelijke, voor de tooltips) zijn hernoemd, zonder dat de upgrade daar
rekening mee heeft gehouden.

Dit is geweldig geschikt om mensen het vertrouwen te doen verliezen in
(K)Ubuntu, maar of dat de bedoeling is?

Herinstalleren is overigens denk ik altijd handiger, je haalt het .iso-bestand
op (700 MiB), je brandt het als image, je controleert of het allemaal goed is
gegaan, en je installeert (in mijn geval binnen een half uur, het installeren
dus). De upgrade haalde in mijn geval 1234 nieuwe packages binnen (bijna twee
keer zo grote download), en het installeren ervan nam zo'n 3 uur in beslag,
waarbij je attent moet zijn omdat er een paar keer vragen worden gesteld
(leuk is dat).
Met dezelfde CD kan je dan net zoveel computers als je wilt van (K)Ubuntu
voorzien. Dit laatste kan nog handiger maar dar heb ik geen ervaring mee.

Extra voordeel is dat je automatisch overbodige troep kwijt bent, handig is
wel dat je een aparte /home-partitie hebt voor je persoonlijke bestanden en
instellingen (die je dan natuurlijk NIET moet formatteren).

Jaap