duoboot

WarrenHead warrenhead op gmail.com
Ma Mrt 26 09:49:49 UTC 2007

wiebe niewzwaag schreef:
> beste mensen
>
> ik wil graag ubuntu uitproberen in een duoboot met windows xp.
> nu heb ik mijn schijf in 3 delen opgedeeld 40 gig in linux geformateerd
> en een aparte swap van 3 gig aangemaakt.
> mijn vraag in nu wat zijn de instellingen van die partities.
> er zijn verschillende mogelijkheden.
> ik weet dat die 3 gig voor de swap natuurlijk als swap aangemerkt moet
> worden maar wat moet ik bij mijn c schijf invullen.
> een aantal mogelijkheden zij b.v. / of /boot en wat moet ik voor de
> partitie invullen waar ubuntu daadwerkelijk geinstaleerd wordt?

> [...]

Hoi Wiebe,

Om Ubuntu werkend te krijgen hoef je enkel / als mountpoint opgeven en
het formatteren als ... tsja, ext3 is prima. Je systeem zal prima werken.
3 GB aan swap is overigens behoorlijk veel. Een paar honderd MB aan swap
  is vaak ook al voldoende. Je hoeft echt niet het dubbele aan ram
geheugen te reserveren als swap geheugen. Tenzij je natuurlijk wilt gaan
hibernaten. Mijn machine swapt volgens mij helemaal nooit, met 1 GB aan
ram. Een losse partitie van 100MB voor /boot is overigens ook niet gek,
geformatteerd als ext2.

Je kan de indeling verder zo gek maken als je zelf wilt. Als je meerdere
mountpoints wilt maken, en dus meer partities en/of meerdere harde
schijven, je gaat je gang maar. De wijsheid is vaak afhankelijk van wat
je eigenlijk allemaal van plan bent te doen, qua installeren van
programma's en plaatsen van data. Vaak weet je pas achteraf waar je nu
veel ruimte aan kwijt bent, aan /home of aan /usr, of wat dan ook.
En vergeet niet; het maken van meerdere mountpoints is eigenlijk een
beetje een halfslachtige oplossing voor twee problemen:
1) een partitie kan eigenlijk niet meer verplaatst/vergroot worden
zonder LVM (dus probeer je van te voren meerdere schijven te mounten
tijdens de setup in de hoop nooit te kort hd ruimte te krijgen, ooit)
2) je weet niet wat je overige gebruikers allemaal voor data gaan
gebruiken/verzamelen, en waar je/ze die allemaal wilt/willen gaan plaatsen

Je kan overigens best achteraf andere schijven bijplaatsen en dan alsnog
mountpoints bijmaken/verplaatsen, dus maak je er niet al te veel zorgen
over.

Groeten, Warren