2 vragen

Ton Smal t.smal op its.demon.nl
Zo Mrt 18 09:40:23 UTC 2007

Hallo Ubuntu-vrienden!

Ik heb onlangs Ubuntu 6.06 op mijn pc geinstalleerd. Dit ging prima.
Meteen na de installatie heb ik de updates aangebracht (dit ging
geheel automatisch via het netwerk voor 111 (honderd elf ! ) updates).

Er zijn (vooralsnog) 2 vragen :

1e Vraag (root password) :
Ik moest bij het installeren een username en password opgeven. Met
deze username en password log ik ook in. Ik kan me niet herinneren
dat ik ook een root-password moest opgeven.
Vraag : is dit de bedoeling ? Moet ik ook niet "voor het geval dat"
een root-password hebben? Hoe kom ik daar dan aan? (Toch niet alles
opnieuw installeren?)

2e vraag (workspace) :
Natuurlijk ga je alles uitproberen als je iets nieuws geinstalleerd hebt.
Alles wat ik tot nu toe "getest" heb werkt (de ip verbindnig, het
browsen, de printer) maar .... de workspace-voorziening doet het
niet. Als ik workspace 2 selecteer krijg ik precies dezelfde desktop
als bij workspace 1. Dit geldt ook voor 3 en 4. Ik dacht dat het de
bedoeling was dat je per workspace een andere desktop kon
samenstellen. Vergis ik me? Moet ik "ergens" iets instellen? Of is het een bug?

groeten, Ton Smal