Ubuntu Desktop Snelstartgids: Booten

Jan Claeys ubuntu op janc.be
Di Mrt 13 19:23:44 UTC 2007

On di, 2007-03-13 at 14:51 +0100, Vincent wrote:
> Ikzelf heb het ook op een floppy gedaan simpelweg om problemen met de
> master boot record e.d. te voorkomen.

Als je een legale Windows-versie hebt kan je de bijhorende bootloader
zéér eenvoudig terug naar het MBR schrijven, dus ik snap die vrees voor
problemen echt niet.

Er bestaan trouwens tientallen bootloaders voor IBM PC compatibelen: die
van DOS en NT, de allombekende lilo en GRUB die meest gebruikt worden
door linux distro's, GAG (http://gag.sourceforge.net/), etc.

En de meesten kunnen "doorbooten" naar een andere bootloader, zo kan je
bijvoorbeeld grub/lilo laden en starten vanuit ntloader, als die
grub/lilo in een "partitie-boot-record" staat.

--
Jan Claeys