Ubuntu Desktop snelstartgids

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Ma Mrt 12 12:56:19 UTC 2007

Op zondag 11 maart 2007 15:52, schreef Paul van der Vlis:

> Mijn ervaring is dat een dual-boot installatie niet handig werkt, en dat
> je binnen de kortste keren weer onder Windows werkt.

???  Nee toch zeker? Je ziet toch meteen dat Linux superieur is? Het is een
regelrechte straf om naar Windows terug te moeten gaan. Al was het alleen
maar voor die flauwe kul van virusscanners en adaware bijwerken en laten
scannen, en de defragmentatie die regelmatig (gelukkig nu zelden) moet
gebeuren en om weer eens heerlijk tegen een blauw scherm aan te moeten kijken
met frustrerende opmerkingen erop.... ieder verstandig mens blijft zoveel
mogelijk in zijn Linuxomgeveing, niet noodzakelijk Ubuntu.

> Een pure Linux-PC
> met daarbovenop een virtuele machine

Dat is weer een heel hoge extra drempel voor een beginner. En zelfs
gevorderde.

> met Windows werkt veel beter om
> over te stappen. Uiteraard is dit wel wat minder bruikbaar voor
> spelletjes. Bij mij is de overstap in elk geval op deze manier gelukt,
> ik werk nu 7 jaar met Linux op de desktop.

Ieder zijn eigen ervaring :)

> Dat is niet vreemd. Je hebt geen Windows nodig om met Wine onder Linux
> Windows programma's te draaien. Je hebt uiteraard wel die programma's
> nodig, maar die kun je toch installeren?

In Linux? In Wine? Zonder dat er een Windows aanwezig is met bijvoorbeeld de
nodige .dll-bestanden?  Ben benieuwd. Is dat mogelijk? Als je installeert op
C:\ op een computer waarop alleen Linux aanwezig is, waar komt het programma
dan terecht?

> Overigens is Wine een nogal experimenteel programma, lang niet elk
> Windows programma zal werken.

Juist. Ik had het niet beter kunnen zeggen. Ik heb een scanner die het onder
Linux niet doet (CanoScan  D646U), en het bijbehorende programma (Photosuite
2000) doet het ook niet met Wine. Verder heb ik WP8 nodig voor oude ermee
gemaakte dictaten, voor mij kostbare documenten. Abiword doet zijn best, maar
lang niet alles wordt hierin goed weergegeven. En mijn WP8 werkt ook al niet
met Wine. Er zijn Windowsprogramma's die het wel met Wine doen, maar ook die
dat niet doen.

> Met vriendelijke groet,
> Paul van der Vlis.
>
> --
> http://www.vandervlis.nl/

Bedankt voor je reactie. Vooral dat installeren van Windowsprogramma's onder
Linux of  Wine zal ik eens moeten nagaan :) Wie weet.

Groeten,

Jaap