Booleaanse operatoren (was: Re: Vertaling Tor Applet)

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Vr Jun 8 14:56:36 UTC 2007

Op vrijdag 08 juni 2007, schreef Jeroen van Splunder:
> Op vrijdag 08-06-2007 om 14:19 uur [tijdzone +0200], schreef Jaap
>
> Woldringh:
>
> Binas tabel 17b (vijfde druk, de tabel heet 'Fysische informatica')
> heeft het over INVERTOR, EN, OF, NOF, en NEN. (Binas is een
> bronnenboekje biologie, natuurkunde en scheikunde voor de bovenbouw van
> de middelbare school.)
>
> -- Jeroen van Splunder

Uit Wikipedia: "Binas (ook wel geschreven als BINAS of BiNaS) is de titel van
een "Informatieboek havo-vwo voor het onderwijs in de natuurwetenschappen".

Onderwerpen worden gegroepeerd onder natuurkunde, scheikunde, biologie en een
algemene rubriek. De naam "Binas" is dan ook afgeleid van de woorden
BIologie, NAtuurkunde en Scheikunde. In dit boekje staan vele tabellen met
scheikundige en natuurkundige constanten. Ook het periodiek systeem der
elementen en enkele formules voor Wiskunde ontbreken niet".

Ik wil best deze aanwijzingen van Binas accepteren, maar of we veel opschieten
met INVERTOR in plaats van NOT, betwijfel ik zeer. Helaas is Binas volgens de
Wikipediatekst niet een bronnenboekje voor Wiskunde. Wie van de lezertjes
heeft Wiskundeles op de Middelbare school, en kan de WISkundedocent vragen
hoe hij het noemt? Of nog beter: hoe dit in de moderne wiskundeboeken wordt
genoemd?  Die volgen over het algemeen een door de vereniging van
wiskundeleraren afgesproken nomenclatuur.
Als oud-wiskundeleraar (ik ben met pensioen) kan het heel goed zijn dat ik van
de nieuwste afspraken op dit gebied al lang niet meer op de hoogte ben.

Maar: INVERTOR op een toets? Als dat afgekort wordt tot INV geeft dat weer
allerlei misverstanden.....  Soms wordt volgens mij ook de tilde gebruikt: ~
Zijn er veel mensen die dat dan snappen?

Bedankt overigens voor je reactie :)

Jaap