UTF-8 probleem

Jan Claeys ubuntu op janc.be
Vr Aug 24 18:51:49 UTC 2007

Op woensdag 22-08-2007 om 20:02 uur [tijdzone +0200], schreef coos de
jong:
> Toch, voor de ontwikkelaars onder de lezers, heb ik een opmerking. In
> XP zijn er zelden of nooit problemen met de tekenset. Vandaar dat
> niemand zich hierin hoeft te verdiepen. Helaas onder Ubuntu moet je er
> wel in verdiepen. Bijvoorbeeld een dvd schijf gebrandt op een apple in
> de duitse taal, afgespeeld in Ubuntu geeft veel vraagtekentjes op de
> umlautplekken.
> Deze files kunnen dus niet gelezen worden. Zeker, ook hier zal de
> oorzaak liggen in de verkeerde tekenset. Maar het is niet aangenaam in
> ieder(beetje overdreven) apart programma de tekenset te moeten
> [...]

Eh, ik heb onder Windows en daarvoor onder DOS minstens evenveel
problemen daarmee gehad...

Ik vermoed dat het verschil is dat je vroeger enkel onder één enkel
Windows-systeem (of meerdere gelijk geconfigureerde) gewerkt hebt en dus
nooit met verschillende tekensets of tekenset-coderingen te maken gehad
hebt?

--
Jan Claeys