Onderwerp : UTF-8 probleem

Auteur : Ben Bridts
E-mail : ben.bridts op gmail.com
Datum : Zo Aug 26 12:37:48 BST 2007

On 26/08/2007, Y P <yellow.penguin op edpnet.be> wrote:

> - waarom moet Ubuntu dat utf-8 charset per se gebruiken?

Omdat UTF-8 Unicode is. Het is de bedoeling dat dit (op termijn) zoveel
mogelijke andere tekencoderingen vervangt (zoals de ASCII- tekenset en
Latin-1). Om zo op internationaal vlak minder problemen te hebben met
verschillende soorten coderingen.

- een test met door vriend verzonder txt file genaamd testfrançois.txt doet
> wel autocompletion als ik cat doe, maar als ik ls -l doe zie ik ook wel ?
> ipv ç of é ...

 Heb het zelfde probleem ook als ik in een terminal werk (tty1-6). Een
terminalemulator heeft hier geen problemen mee. Maar dit is omdat je hier
ook wel zelf de tekencodering gemakkelijk kunt instellen. (standaard gnome
termnialvenster: Terminal/tekenset instellen)

- last but not least, ik vind dat nooit een oplossing als je één per één,
> applicatie per applicatie iets dat algemeen moet worden toegepast, moet
> gaan
> wijzigen; dat is dan geen oplossing imho, omdat je wel later nog zo'n app
> treft waarin het probleem opduikt; misschien ben ik mis?

De bedoeling is, denk ik, dat alle programma's standaard UTF-8 aannemen