UTF-8 probleem

Martijn van de Streek martijn op foodfight.org
Ma Aug 20 12:00:29 UTC 2007

On Mon, 20 Aug 2007, coos de jong wrote:

> Ik zit met hetzelfde probleem als YP. Muziekbestanden met accenten (Of
> umlauten ed)openen niet in Ubuntu. Ze worden zelfs niet herkent! Om deze
> reden kan ik het prachtige muziekprogramma Amarok, of Audacity, niet
> gebruiken op de laptop. Noodgedwongen richt ik mij weer tot Microsoft xp!

Bij mij werken ze perfect.

Hoe kom je aan die files? Vreemd partitie-type? Hoe heb je die gemount?

> Hernoemen is geen optie, want 1000 bestanden hernoemen is geen doen! En
> iedere keer als ik weer een cd in mijn externe schijf laadt worden
> automatisch de gegevens geladen vanuit internet (freedb. org) Ondoenlijk
> deze gegevens te hernoemen.

De meeste applicaties in Ubuntu gebruiken tegenwoordig musicbrainz, niet
meer freedb.

En programma's als 'Ex Falso' kunnen goed helpen met hernoemen (met
accenten in de juiste codering).

> Wat mij bevreemd is, dat blijkbaar de gebruikers uit de landen (Frankrijk,
> Spanje, Duitsland, Denemarken om er een paar te noemen) die deze tekens in
> hun dagelijkse taalgebruik hebben zitten, deze klacht niet hebben. Hebben
> zij een andere Ubuntu dan wij in nederland? Zo ja, is het misschien
> mogelijk hun tekenset (Welke) ipv onze utf-8 als vaste tekenset in te
> stellen?

Voor zover ik weer hebben ze er geen last van. Veel Ubuntu-ontwikkelaars
zijn Duitsers..