[7.04] Lotus Notes 6.5 & Wine

peter.koster op industrial-tsi.com peter.koster op industrial-tsi.com
Do Aug 9 09:27:14 UTC 2007

Hallo Ubuntu lijst-ers,

Al anderhalfjaar bezig met Ubuntu (vanaf 5.10) en na diverse huizen
Windoze vrij te hebben gemaakt, heb ik de kans genomen om binnen mijn
bedrijf Ubuntu uit te proberen. Dat gaat aardig. Opvallende pluspunten
zijn o.a. de handige openSSH, supersnelle browsing (credits voor FF), geen
geswap en zelfs skype doet het. Frappant is daarnaast dat in plaats van de
dagelijkse dure virusupdates er nu vrijwel dagelijks een gratis oranje
blokje rechtsbovenin verschijnt..... luxe hoor ;) maar goed. Wat kwam ik
tegen aan 'bedrijfs'problemen bij de switch naar Ubuntu......

1. toegang tot lokaal netwerk (wordt vervolgd)

2. printerdrivers (ookal is Ricoh prima voor linux, postscript drivers
geven toch problemen maar de default driver doet het redelijk)

3. Mijn enige echte obstakel tot op heden is echter de volgende: hoe krijg
ik een Lotus Notes Client aan de praat op Ubuntu 7.04? Zodat ik voor mijn
mailcheck niet dagelijks naar windhoos terugmoet. Lotus Notes 6.5.1 heeft
voorzover ik weet geen client voor Ubuntu. Na wat internet gespeur kwam ik
de optie tegen om Lotus onder wine te zetten. In het algemeen een veel
gehoorde mogelijkheid, maar ik heb er zelden resultaat mee gehaald: alleen
mailwasher deed het ooit eens naar behoren. Tja misschine zie ik iets over
het hoofd.... heeft iemand algemene tips voor het gebruik van Wine? Is het
bijvoorbeeld aan te raden om Wine te starten en dan de client te
installeren, of installeert men beter eerst het prorgamma en dan draaien
vanuit wine? Of zijn er misschien totaal andere mogelijkheden, zoals bijv
mijn mailadres dat uiteraard nogal gekoppeld is aan domino enzo, om dat in
ieder geval mijn in bijv. Evolution te zetten.......

--
met vriendelijke groet,

Peter
http://www.industrial-tsi.com