Fairplay: klacht

Jan Claeys ubuntu op janc.be
Vr Okt 27 20:28:19 UTC 2006

Op vrijdag 27-10-2006 om 08:18 uur [tijdzone +0200], schreef
> Wanneer iemand een klacht naar ons stuurt voor spamming volgen wij
> deze ook op.  (wij kunnen niet oordelen of bv de inhoud al dan niet
> spam is voor een klant)

Natuurlijk kan u dat vaak wel zien.  Als u even de betreffende mail zou
bekeken hebben[1] dan was het bijvoorbeeld meteen duidelijk geweest dat
het alleszins geen _spam_ betrof.

Of het spam is (voor de klant of "algemeen"), daar zijn trouwens regels
voor, en die staan in de Algemene Voorwaarden, waar u naar verwees, en
in de bijhorende Gedragscode[2].

> Heel veel spammers zetten ook een utischrijfregel in hun mails, maar
> hier wordt geen gevolg aan gegeven.

Zoals met die van Telenet & Telenet Solutions zelf al meerdere malen
gebeurde, bedoelt u?  (Stuurde u toen ook de klachten door naar de
verantwoordelijken daarvoor?)

Maar even serieus, neem nu dat het niet duidelijk is of de klacht
terecht is, dan kan u uiteraard best de indiener van de klacht eerst om
meer uitleg vragen[3].  En als het dan nog niet duidelijk is, kan u de
aangeklaagde klant vriendelijk om meer uitleg vragen, of een
voorwaardelijke waarschuwing sturen, i.p.v. de standaard-beschuldiging
die u mij (en waarschijnlijk reeds vele anderen) stuurde.

[1] Zoals gezegd, er staat een link naar het publiek inkijkbare archief
in de hoofding van die mail, en om u de moeite te besparen zal ik zelfs
een directe link naar de mail geven:
<https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-nl/2006-October/002351.html>

[2] Zoals te vinden op <http://voorwaarden.telenet.be/> en
<http://gedragscode.telenet.be/>.

[3] Indien de klacht niet gedetailleerd genoeg is en de klager is niet
bereikbaar, dan lijkt er mij trouwens ook geen reden om de klacht
serieus te nemen.

--
Jan Claeys