ubuntu oem

Jan Claeys ubuntu op janc.be
Di Okt 3 19:38:50 UTC 2006

Op di, 03-10-2006 te 13:50 +0200, schreef FD-Computers:
> Wel Martijn, dit maakt zeer duidelijk dat je dit nog niet in de
> praktijk gedaan hebt.

Niet iedereen heeft evenveel werkloze PCs staan als jij hé...  ;-)
(En ik denk dat velen hier geen Norton Ghost hebben maar open source
alternatieven gebruiken.)

> Nu ja ik sta altijd open voor anderen hun oplossing en heb dit bij
> wijze van test toch maar eens gedaan. (ik weet wel niet hoe je juist
> die OEM installatie moet doen van ubuntu, als dit dan ook nog
> bestaat ??)

Dat staat ergens op de wiki of elders in de documentatie vziw.

> Ik heb dus kubuntu geïnstalleerd op een pc, dan opgestart via een
> startdisketje van norton ghost. Dan daar een image van gemaakt op dvd.
> Dan die dvd geïnstalleerd op een andere harde schijf, en ja je geloofd
> het nooit ik krijg GRUB en niets meer. Systeem start dus niet op omdat
> hij z'n bootloader niet vind.

Als GRUB opstart maar niet verder kan om het menu te tonen etc., dan is
dat waarschijnlijk doordat je bootsector wel correct gekopieerd is, maar
dat er ergens iets veranderd is aan de partitie met /boot erop.

Ben je zeker dat Ghost 1-op-1 kopieën maakt?

O ja, en ik hoop dat je je image niet maakt op een systeem met PATA en
dan probeert te booten vanaf een SATA disk of omgekeerd?  Staat /boot op
dezelfde controller en met dezelfde instelling voor master/slave?  Of is
er iets anders in die aard qua verschillen met de harde schijf?

> De reden waarom ik nu opeens wel met een image wil werken is dat één
> van onze leveranciers die image wil aankopen om zo barebone pc's te
> maken met linux erop. Die leverancier in kwestie kent zelf niets van
> linux en zou dan zo die preload (image) op de pc's kunnen zetten en
> een groote omzet van pc's met linux kunnen halen.

Dat klinkt interessant.  Laat iets weten als dat doorgaat!

--
Jan Claeys