Dapper: (te) kleine opstart en shutdown tekst

Alexander Volovics awol op home.nl
Za Jun 3 09:16:26 UTC 2006

On Fri, Jun 02, 2006 at 01:20:35PM +0200, Robert Spanjaard wrote:

> Het ligt aan de instellingen van de laptop. Het inlogscherm wordt in
> een lage resolutie (640x480 IIRC) weergegeven. Een normale monitor rekt
> dat beeld op tot een volledig scherm, maar bij laptops kan je dat
> instellen of uitschakelen. Even in je BIOS kijken...

Ik heb nog NOOIT bij een laptop BIOS deze mogelijkheid gezien!
En zeker niet bij deze Dell Inspiron 8100 met een 15" SXGA (1400x1050)
TFT scherm. Dell is zowieso karig mbt BIOS instellingen.

Uiteraard zullen er hardware instellingen zijn die de weergave
van het opstart scherm bepalen of beinvloeden maar dit is de
eerste keer dat ik het op deze laptop zie.

Bij Ubuntu 5.04 (Hoary) kwam het niet voor, daar werd het hele
scherm gevuld. Bij Fedora Core 3 en 4 en eerder Red Hat versies
die ik ook op deze laptop gedraaid heb werd ook het hele scherm gevuld.

Ik ben dan ook geneigd te denken dat er sprake is van een interaktie
tussen Ubuntu 6.06 en de hardware.
Ik meen me ook te herinneren dat zoiets ter sprake kwam op de
laptop-testing-team mailing list nav breezy (of mischien wel) dapper
'flights'. Daar dook dit 'plotseling' op bij een aantal mensen.
Ik zal maar in de archieven duiken.

Alexander