usb

adrien adrien.verlee op edpnet.be
Zo Jul 9 10:07:59 UTC 2006

Dag,

Ondertussen geleerd dat met lsusb een mooi lijstje verkregen wordt.
Zoals:
adrien op ubuntu:~$ lsusb
Bus 005 Device 002: ID 0ecd:a100 Lite-On IT Corp.
Bus 005 Device 001: ID 0000:0000
Bus 003 Device 001: ID 0000:0000
Bus 004 Device 001: ID 0000:0000
Bus 001 Device 002: ID 03f0:3005 Hewlett-Packard
Bus 001 Device 001: ID 0000:0000
Bus 002 Device 001: ID 0000:0000

Maar hoe zie ik nu welke bus snelheid 1 of 2 heeft?
Ik bedoel maar dat er een usb kaart in de pc gestoken is van usb 2.0 De
kaart die erbij is gestoken heeft 4 aansluitingen ('poorten') Logisch
gesproken zouden dit de busnummers 3 t/m 6 moeten zijn.

Maar ten eerste staan in de lijst 7 bussen, en twee: ook nog eens
tweemaal 001 en 005.

Als ik gok dat de 4e kolom de snelheid aangeeft, dan weet ik het al
helemaal niet meer. Daar bv. de lijn met Hewlett-Packard nog een usb 1
moet zijn (Een usb op het moederbord, met twee 'poorten' - is dit dan de
reden dat de 6 poorten gezien worden als 7?)

Enfin, de bodemvraag is hoe er gezien kan worden welke poort 1, dan wel
snelheid 2 heeft?
Het zal toch niet zo zijn dat de oude usb 1.0 de nieuwe usb qua snelheid
naar beneden haalt? Want ik heb de indruk dat de externe
dvd-lezer/schrijver niet te snel is - maar goed dat kan ook liggen aan
het feit dat het een extern apparaat is.
--
adrien