simple back up

Jan Claeys ubuntu op janc.be
Za Apr 22 13:42:40 UTC 2006

Op za, 22-04-2006 te 12:37 +0200, schreef Adrien Verlee:

> Kan sbackup (simple back up onder systeembeheer) niet als gebruiker
> worden gestart? (Dus niet als root). De logica van deze
> root-configuratie ontsnapt mij.
> Heb het terug geïnstalleerd en het blijft dus root....

Ik denk dat het wel de bedoeling is dat een gebruiker met
administratieve rechten (iemand die via sudo 'root' kan worden dus) de
instellingen aanpast voor automatische backups.  Vergeet niet dat zo'n
backup-configuratie normaal backups maakt (of kan maken) van de
systeemconfiguratiebestanden en van de persoonlijke map van alle
gebruikers.  Alleen al het feit dat zo'n backups automatisch elke dag of
week of zo moeten gebeuren, ook als de admin-gebruiker niet ingelogd is,
vereist dat je 'root' bent om de cron tabel aan te passen (die bepaalt
welke programma's op welk moment op de achtergrond gestart worden).

Nu, het lijkt me in theorie wel mogelijk om op z'n minst backups "op
aanvraag" door een gewone gebruiker te laten doen, al zou dat dus
duidelijk een aanpassing van het programma vragen.  Misschien een idee
voor een "feature request" bij de auteur?

PS: backups op je bureaublad zijn natuurlijk niet erg nuttig: als je
harde schijf crasht of het bestandssysteem kapot gaat ben je die backup
evengoed kwijt als het origineel.  Beter is dus dat je dat op een
externe harde schijf of op een andere computer of zo zet.

--
Jan Claeys