De storm Breezy

Adrien Verlee a.verlee op easynet.be
Ma Okt 17 12:00:15 UTC 2005

...die positief uitvalt.

Toch was ook nu er, met deze update, alarm.

Ik heb altijd begrepen dat je kon updaten terwijl je programma's open en
actief zijn; is dat soms toch niet zo?

Tijdens de update naar Breezy zag ik dat de installatie bevroor,
helemaal al in het begin, met de module libc6 (of zoiets).

Ik heb meer dan een kwartier gewacht op een activatie vd installatie.
Heb ook maar de actieve programma's gesloten. Ik kreeg wel het goede
idee om nu eerst via procesbeheer synaptic te killen. Dat lukte ook niet
zomaar, want ik moest snel zijn. Het proces kwam en ging in het venster.

Dus synaptic kunnen afsluiten, bij het weer opstarten dan de melding: "
configure dpkg -a " (of zoiets). Wat ik doe, alles verloopt zo te zien
vlekkeloos. Synaptic terug actief, en kan mij niet direct herinneren dat
er dan een probleem was. Na de installatie is het bureaublad niet
geactualiseerd. Vindt dat niet erg, ik denk met herstarten zit dat wel
goed.

Helaas, na de reboot krijg ik een semi-grafisch scherm (je weet wel van
die oude DOS-schermen, de schermen die je ook hebt bij de installatie),
met de melding de monitor niet herkend is (iets in deze zin). Maar wel
compleet verwrongen, en de knop om de configuratie te starten is zo dood
als het het maar kan.

Ik geraak dus niet deze toestand en duw uiteindelijk de resetknop in.
Linux start weer en repareert de schijf, maar komt ergens melden dat ik
handmatig fsck moet uitvoeren. Wat ik doe.

Terug starten, maar geraak niet verder dan de tekstconsole. Heb van
alles geprobeerd, maar geraakte niet in de configuratie schermen.
Ik had misschien base-config moeten doen? Maar dat heb ik nu pas gezien,
en nog bij toeval.
Opstarten in veilige modus gaf hetzelfde probleem.

Dan heb ik maar beslist naar windows te gaan en de breezy-iso te
downloaden en een complete herinstallatie te doen.

Ik weet het, als schipper aan de wal is het makkelijk praten. Maar is
het niet te regelen dat indien iets fout loopt dat er kan teruggevallen
worden op een hulpfunctie waar je elementaire commando's kan raadplegen?
--
Adrien - Quoten is efficiƫnt
www.marxists.org/nederlands/index.htm Laat je niet kisten, heb klasse!