trage harddisk

Angelo Machils amachils op home.nl
Zo Okt 2 20:04:27 UTC 2005

Hallo!

Is er een mogelijkheid om de snelheid van de harde schijven onder Linux
te controleren? Ik heb namelijk sinds enige tijd Centos x86/64 op mijn
AMD64 3000+ vervangen door de i386 versie van Ubuntu en ik vind de
snelheid van de schijven (1 SATA en 1 PATA) een stuk trager dan voorheen.
Een DVD ISO in K3B inlezen duur errug lang, branden van deze ISO leverde
eerst een gem. brandsnelheid op van ong. 5x, (onder Centos of FC3) en nu
maar rond de 1x. Diezelfde ISO (4Gb.) copiƫren van de PATA naar de SATA
duurt 27 minuten!!! Lijkt me wat erg lang.
Wat kan hier aan de hand zijn?

Groeten,
Angelo