Speedtouch Alcatel 8D1343

@uke Timmerman auke op timmerman.com
Wo Jul 13 08:41:48 UTC 2005

Hallo Jan en anderen,

Ik ben er nog steeds niet uit. Heb de link naar wiki.ubuntu bekeken, maar
geloof toch niet dat die antwoord geeft. Een deel van de instructies gaat
over gebruikersnaam en wachtwoord. Maar dat zijn gegevens die al in mijn
draadloze modem zitten voor de (Windows)connectie naar mijn ISP.

Ik heb nog wel gekeken bij Alcatel. Daar las ik instructies voor de
configuratie van het modem onder Linux PC's, ik heb ze hieronder weergegeven
want voordat ik aan de slag ga hiermee heb ik aan u de vraag: als ik deze
instructies volg, verander ik blijkbaar de instellingen van het modem. Loop
ik dan de kans dat het modem onder Windows niet meer werkt?

Groet, timmera

De instructies van Alcatel zijn als volgt:

SpeedTouch 580 en 580i.
Configuraties voor Nederland.
Onderstaande standaard SpeedTouch 580 configuratie bestanden voor de ADSL
netwerken van KPN, BBned, Tiscali/BaByXL en Versatel zijn beschikbaar voor
Mac/Linux PC's om de juiste instellingen in de SpeedTouch 580 modem te
krijgen.
De bestanden worden in de modem geladen en geactiveerd door de volgende
stappen uit te voeren.

Sluit de modem (met fabrieksinstellingen, indien nodig zie hiervoor de
Manual) aan op de PC, maar zonder de telefoon/ADSL kabel aangesloten en zet
de modem aan.
Kies en download het juiste bestand uit onderstaande lijst.

Download PPPoA router KPN Configuratie R4.2
    (voor modem als multi-PC NAT-router en PPPoA bij KPN)

Voorzie het TCP/IP-protocol van uw netwerkaansluiting waarop de modem is
aangesloten van een vast IP-adres: 10.0.0.150
Ga met de browser naar de webinterface van de modem ( adres
http://10.0.0.138 ).
Kies uit het Advanced menu System.
Bij Configuration: Browse naar het zojuist opgehaalde configuratiebestand en
selecteer het.
Kies Upload en na de upload kies Accept.
Wacht tot de configuratie is bewaard.
Sluit de telefoon/ADSL kabel aan op de modem en vervolg naar keuze:
In geval van PPPoA: kies uit het Basic menu Connections; kies Disconnect,
vul gebruikersnaam en wachtwoord in (zoals ontvangen van de provider), laat
het veld 'Service' leeg en kies Connect; wacht tot de Link rechtsboven
'connected' is en ververs zonodig de pagina en wacht tot de State
rechtsboven 'up' is en kies Save All links boven het menu.
Wijzig het TCP/IP-protocol van uw netwerkaansluiting van de PC naar
automatisch IP-adres, indien het LAN niet met vaste IP-adressen moet gaan
werken of indien de modem als bridge fungeert.
De modem is klaar voor toegang bij de provider.