'mount' foutje herstellen

Linux mailbox Openware linux op openware.nl
Zo Jan 30 14:10:23 UTC 2005

> Dag ubuntu-nl,
>
> Dankzij
> www.ubuntulinux.org/wiki/AutomaticallyMountMSWindowsPartitions/view?se
> archterm=mount
>
> heb ik de windwospartities kunnen mounten (als niet-deskundige lijkt
> het mij logisch dat dit in een volgende versie van Ubuntu dit
> automatisch zou gebeuren). Maar een vergissing van mij is de oorzaak
> dat ik een 'mount-punt' teveel heb staan. Vraag dus: hoe doe ik dat
> weg (desnoods kan het blijven staan, levert zo te zien geen hinder
> op).

Mbv van mount-ntfs is het mogelijk vanaf Win2000 te mounten waarbij je ook kunt schrijven

Onderstaand voorbeeld pas ik met succes toe mbv RIP linux

 1. Zoek de NTFS partitie op: fdisk -l
2. Mount de partitie: mount /dev/hda? /mnt/win
3. Kopieer NT bestanden:
cp /mnt/win/WINDOWS/system32/drivers/ntfs.sys /var/lib/captive
cp /mnt/win/WINDOWS/system32/ntoskrnl.exe /var/lib/captive
4. Unmount de partitie: umount /mnt/win
5. Opnieuw mounten met mount-ntfs: mount-ntfs /dev/hda? /mnt/win

mount-ntfs is een extra tool die je na installatie ook onder Ubuntu kunt draaien

MVG

Jan Rozema
Kortenhoef-Nederland