Problemes amb la versió amb català estàndard causats per canvis a la versió en valencià

Jordi Mas jmas at softcatala.org
Sun May 1 08:00:11 UTC 2011

Bon dia,

He actualitzat un dels meus PC a la Ubuntu 11.04 i m'he quedat bocabadat
quan he vist que el Firefox sortira en valencià (en Pau en parla
també[1]) quan la meva configuració està en català.

Aquest és almenys el tercer cop que en les darreres versions hi ha
problemes molt visibles per l'usuari final que afecten tota la comunitat
catalano-parlant d'Ubuntu causades per modificacions realitzades per
suportar la versió dialectals en valencià.

Que recordi:

- Ubuntu 11.04, el Firefox surt en valència
- Ubuntu 10.10 els noms per defecte de les llengües al corrector
ortogràfic en català sortien en la versió dialectal valenciana (anglés,
francés, etc) en comptes de (anglès, francès, etc)
- Versions anteriors va haver-hi problemes en canvis introduïts al
servidor X (relacionats amb el teclat crec recordar) que en Jordi
Mallach va solucionar.

A part dels problemes obvis dels dos primers casos de no respectar la
configuració de l'usuari, un problema addicional és que algunes de les
variants ortogràfiques usades en la variant valenciana (interés,
francés, anglés, etc) són entesos com errors ortogràfics per la majoria
dels parlants de les variants no valenciana (malgrat no hi siguin).

Dono recolzament 100% a les versions dialectals i a agraeixo l'esforç de
les persones que treballen en mantenir aquesta versió. Però, penso que
cal preguntar-s'hi si s'estant provant suficient les versions traduïdes,
si potser es poden introduir aquests canvis més aviat en l'inici del
cicle de desenvolupament, no ho sé.

En qualsevol cas, malgrat aquestes problemes siguin sovint problemes de
I18N més que de localització, és responsabilitat del que introdueix els
canvis (en aquest cas nosaltres) fer el màxim de proves possibles per
comprovar que aquests canvis no introdueixen regressions, en especial, a
la versió en català.

Possiblement a més, aquests problemes, estant també afectant altres
distribucions de Linux també.

Atentament,

Jordi,

[1]