Re: Bitcoin - Η επανάσταση του χρήματος

Simos Xenitellis simos.lists at googlemail.com
Mon Dec 9 18:37:01 UTC 2013

2013/12/8 spiros spiros <chek2fire at gmail.com>

> Λίγο μπομπόδες τίτλος για το μήνυμα αλλά θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας τον
> ενθουσιασμό που έχω για  την καινοτομία που φέρνει το bitcoin γενικά στις
> συναλλαγές και την μορφή του χρήματος έτσι όπως την γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.

Ναι, ο τίτλος είναι λίγο πομπώδης (
http://el.wiktionary.org/wiki/%CF%80%CE%BF%CE%BC%CF%80%CF%8E%CE%B4%CE%B7%CF%82
).

Αυτό που είναι χρήσιμο, είναι να δούμε πρακτικά πράγματα για το Bitcoin και
αν μπορούμε να κάνουμε κάτι σχετικό τώρα ώστε να επωφεληθούμε.

Το Bitcoin είναι ψηφιακό νόμισμα, κάτι που το κάνει αρκετά διαφορετικό από
τα τυπικά εθνικά νομίσματα.
Είναι παρόμοιο με τις «ψηφιακές υπογραφές», οι οποίες έχουν άμεση σχέση με
κυπτογραφικούς αλγορίθμους (η «ψηφιακή υπογραφή» ΔΕΝ είναι η σκαναρισμένη
υπογραφή μας). Και το Bitcoin έχει άμεση σχέση με κρυπτογραφικούς
αλγορίθμους.

Το πρώτο πράγμα που μπορεί να κάνει ο καθένας είναι να μάθει τις
ιδιαιτερότητες αυτού του συγκεκριμένου ψηφιακού νομίσματος.
Προτείνω τη σειρά βίντεο (αγγλικά) από το Khan Academy,
https://www.khanacademy.org/economics-finance-domain/core-finance/money-and-banking/bitcoin/v/bitcoin-what-is-it
καθώς και «Πως λειτουργεί το πρωτόκολλο bitcoin» (αγγλικά)
http://www.michaelnielsen.org/ddi/how-the-bitcoin-protocol-actually-works/
Το κείμενο του Michael Nielsen είναι ιδιαίτερα χρήσιμο διότι εξηγεί τα
ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν ώστε να μπορέσουν να λειτουργήσουν τα
ψηφιακά νομίσματα και σταδιακά περιγράφει πως το Bitcoin καταφέρνει να τα
επιλύσει.

Το δεύτερο πράγμα μπορεί να δοκιμάσει κανείς, είναι να παράγει Bitcoin. Όσο
παράξενο να φαίνεται, υπάρχει διαδικασία παραγωγής Bitcoin όπου γίνεται
χρήση των υπολογιστικών μας πόρων, και παίρνει πολλές ώρες/μέρες. Για τους
υπολογιστές που έχουμε, δεν θα παραχθεί ολόκληρο Bitcoin αλλά μια
υποδιαίρεση του Bitcoin. Το νόμισμα έχει το διεθνές σύμβολο BTC (όπως λέμε
EUR για ευρώ), και οι υποδιαιρέσεις είναι mBTC (χιλιοστά του BTC).
Υπάρχουν οδηγίες στο
http://rdmsnippets.com/2013/03/20/bitcoin-mining-with-ubuntu-12-04-tls-and-cgminer/
για
Ubuntu 12.04 όπου
1. οι οδηγίες είναι από τις αρχές του 2013, οπότε μπορεί να χρειάζονται
μικροαλλαγές/ενημερώσεις. Θα ήταν καλό να τα δοκιμάσει κάποιο άτομο και να
γράψει ενημερωμένο οδηγό
2. περιγράφει με τη χρήση κάρτας γραφικών AMD/ATI (είναι πιο βολική για τη
δουλειά αυτή), με χρήση του κλειστού οδηγού και την υποστήριξη για OpenCL
(να τρέχουν οι μαθηματικές πράξεις του Bitcoin πάνω στην κάρτα γραφικών
ώστε να είναι όσο το δυνατόν πιο γρήγορο)
3. πως εγκαθιστούμε το λογισμικό cgminer (του Con Colivas) στον υπολογιστή
μας
4. πως συμμετέχουμε σε κάτι που ονομάζεται Bitcoin pool (ένα από τα
διάφορα), όπου πολλοί υπολογιστές συνεργάζονται στην παραγωγή Bitcoin, και
στο τέλος ο καθένας παίρνει το μερίδιο που αναλογεί.
(παρόμοιος εποπτικός οδηγός:
http://techcrunch.com/2013/04/08/how-to-mine-bitcoins/ )

Το τρίτο πράγμα είναι να διαπιστώσουμε αν πραγματικά θα βγάλουμε χρήματα
από τη συμμετοχή στο Bitcoin mining με χρήση του υπολογιστή μας. Στο
http://www.coinish.com/calc/ επιλέγουμε τι εξοπλισμό έχουμε, πόσο κοστίζει
το ηλεκτρικό ρεύμα, και θα μας πει αν συμφέρει να παράγουμε Bitcoin.
Εκεί που λέει Mining Hardware επιλέγουμε τι κάρτα AMD/ATI έχουμε.
Στο Investment βάζουμε 0 διότι ο υπολογιστής μας υπάρχει ήδη αγορασμένος.
Στο Power Cost γράφουμε το κόστος ανά kWh (κιλοβατώρα) (για το οικιακό
τιμολόγιο της ΔΕΗ είναι $0.11).
Άμεσα βλέπουμε στο πράσινο πλαίσιο «Estimated Mining Results» αν θα
παράγουμε περισσότερα Bitcoin από το κόστος του ρεύματος που θα ξοδεύουμε.

Γενικά, με χρήση καρτών γραφικών, δεν συμφέρει πια να παράγει κανείς
Bitcoin.
Για πειραματισμό όμως, έχει ενδιαφέρον, και η συμμετοχή έχει καλή
εκπαιδευτική σημασία.