Fonts rendering

Simos Xenitellis simos74 at gmx.net
Wed Jun 7 00:06:32 BST 2006

On Tue, 2006-06-06 at 17:59 +0300, Γιάννης Παπαδόπουλος wrote:
> Καλησπέρα,
> συνεχίζοντας ένα σχόλιο για τα ελληνικά στο Dapper στο blog του Σίμου
> στέλνω ένα στιγμιότυπο με τις ελληνικές γραμματοσειρές που περιλαμβάνονται.
> Έχω ευρεία οθόνη 15,4 στον φορητό μου. Δοκίμασα όμως την εγκατάσταση και
> στον σταθερό του γραφείου. Οι γραμματοσειρές serif είναι πάρα πολύ
> κουραστικές. Δοκίμασα να παίξω με το hinting. Ενώ αλλάζει η όψη στα
> μενού των εφαρμογών στο κείμενο παραμένουν "θολό". Ειδικώτερα στην Deja
> vu Serif το π και φαίνεται πιο λεπτό και καθαρό, σαν να προέρχεται από
> κάποια άλλη γραμματοσειρά.
> [...]

Οι περιπτώσεις που βλέπεις το κείμενο θολό έχει να κάνει με την απουσία
πληροφοριών hinting (http://en.wikipedia.org/wiki/Font_hinting)
Για τη γραμματοσειρά DejaVu Sans (Regular), ζητήσαμε και λάβαμε τις
πληροφορίες hinting για τα νέα ελληνικά από την ομάδα DejaVu.
Οι DejaVu Serif και DejaVu Sans Mono δεν έχουν πληροφορίες hinting.
Οι MgOpen δεν έχουν πληροφορίες hinting.
Οι Gentium/Freefonts νομίζω δεν έχει πληροφορίες hinting, τουλάχιστον
για τα ελληνικά.

Το γεγονός ότι η DejaVu Sans έχει πληροφορίες hinting για τα ελληνικά
ήταν ο καθοριστικός παράγοντας για την επιλογή της γραμματοσειράς.
Η DejaVu Sans είναι η γραμματοσειρά του περιβάλλοντος εργασίας.
Τα λατινικά των DejaVu έχουν hinting.

Θα έχεις παρατηρήσει ότι μερικά γράμματα, όπως το A φαίνεται καλά ενώ το
Θ όχι τόσο. Το Α υπάρχει και στα λατινικά, οπότε με την αντιγραφή του
στο κομμάτι με τα ελληνικά έγινε και η αντιγραφή των πληροφοριών
hinting.

Οι γραμματοσειρές Truetype είναι διανυσματικές, και αν τις δεις σε
μέγεθος π.χ. 14pt ή 16pt ή μεγαλύτερο, φαίνονται θαυμάσια. Το πρόβλημα
είναι στα μικρά μεγέθη, όπου τα εικονοστοιχεία είναι λίγα για τη σωστή
αναπαράσταση. Είναι σα να βλέπεις ψηφιδωτό από πολύ κοντά.

Ένα σημαντικό πράγμα που μας λείπει από τον ελληνικό χώρο του ελεύθερου
λογισμικού είναι κάποιος να ασχοληθεί με το hinting των γραμματοσειρών.
Δεν γνωρίζω τη διαδικασία αυτή; ξέρω όμως ότι ο Keenan (έργο DejaVu)
ολοκλήρωσε το ελληνικό κομμάτι για DejaVu Sans (Book) σε 2-3 εβδομάδες,
μαζί με άλλες ασχολίες που είχε.

Αν το Xorg έχει ρυθμιστεί σε υψηλό DPI (φυσικά η οθόνη πρέπει να το
υποστηρίζει), τότε το γενικό πρόβλημα δεν είναι τόσο φανερό. Γενικά σε
οθόνες CRT το DPI μπορεί να ανέβει αρκετά.
Για να δεις την τρέχουσα ρύθμιση,
$ xdpyinfo
screen #0:
  dimensions:    1024x768 pixels (347x260 millimeters)
  resolution:    75x75 dots per inch

Εδώ είναι 75.

Μπορείς να δεις και εδώ κάποιες πληροφορίες,
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-20976.html

Για συγκριτικές δοκιμές, πάρε το προτεινόμενο αρχείο .ODT από
https://launchpad.net/distros/ubuntu/+source/ttf-dejavu/+bug/39721

Φιλικά,