Ububtu 7.04 tulostimena Windows-verkossa?

Jürgen Römer jurgen.romer at kolumbus.fi
To Heinä 26 13:31:28 BST 2007

Kimmo Irto kirjoitti:
> Oletko koittanut tehdä kotikansioon esim kansion "Jako", ja hiiren
> oikealla nappulalla valita ominaisuudet > Share > configure file
> sharing > advanced sharing ja varmista että ruudussa "use Samba
> Microsoft windows" on ruksi. Käy vielä saman taulun "add" nappulan
> takana ja valitse vielä kertaalleen jaettavaksi kotikansiossasi oleva
> "jako" kansio, raksi ruutuun share with samba "microsoft windows" ja
> vielä yksi raksi ruutuun "writable" ja public. Nämä ohjeet siis
> feistyn Kubuntu versioon....
>
> Käynnistä vielä windows kone uudelleen, ja käynnistä feistyn samba
> [...]
Nämä ohjeet toimivat kyllä, vaikka Ubuntussa valikot ovat hiukan toiset.

Ongelmani oli se, että kun oma koneeni ei näkynyt XP-koneiden
työryhmässä kuvakkeena, ajattelin, että yhteyttä ei ole. Kun hain
konettani IP-osoitteella XP:n "etsi tietokonetta"-toiminnolla, se
löytyi. Pystyin loggaamaan sisään XP:ltä Ubuntulle ja jaot toimivat.
Printterin kanssa on vielä ongelmia. Täytyy yrittää konfiguroida sitä
Sambasta.

Samban kautta koneiden välinen yhteys onnistui seuraavan linkin ohjetta
noudattamalla. (Samoja ohjeita antoi Kimmo Irto aikaisemmassa viestissä,
en osannut niitä vain noudattaa oikein.)

 http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty#How_to_install_Samba_Server_for_files.2Ffolders_sharing_service

Olin aivan aluksi yrittänyt noudattaa tämän linkin ohjetta, mutten ollut
osannut tehdä oikein. En esimerkiksi ymmärtänyt, että ohjeen rivi

system_username = "network username"

tarkoitti sitä, että minun pitää kirjoittaa system_username-kohdalle
luomani Ubuntu-käyttäjän nimi ja "network username"-kohdalle vastaavan
käyttäjän windows-koneen nimi. Yksi rivi saattaa siis olla esimerkiksi
muodossa

jussi = jussi

jossa ensimmäinen "jussi" on Ubuntu-käyttäjä ja toinen "jussi" on
vastaava Windows-koneen nimi. Tällainen komento oli alunperin
vaikuttanut niin hullulta, että olin kirjoittanut sen muotoon

jussi = "network username"

Aivan ensimmäiseksi olin jopa kirjoittanut tiedostoon orjallisesti
ohjeen mukaan

system_username = "network username"

Tällaiset rivit eivät tietysti toimineet. Toisaalta täytyy sanoa, että
yllä olevan linkin ohjeet voisivat olla paremmat, että tällainen
Ubuntu/Linux-noviisikin ymmärtäisi ne ensilukemalta eikä muutaman päivän
pähkäilyn jälkeen.

"Systeemijussille" niinkuin muillekin uusille Windows-koneita
vastaaville Ubuntu-käyttäjänimille oli vielä pitänyt luoda
Samba-salasana komennolla

*smbpasswd -a käyttäjänimi*

Nämä kun osasi tehdä oikein, yhteys Windows-koneiden ja Ubuntun välillä
toimi.

Nyt olisi vielä mukava saada kaikki Ubuntu/Windows-työryhmän koneet
näkymään työryhmien graafisissa esityksissä ilman, että niitä täytyy
hakea IP-osoitteella (Ubuntu-konetta ei löydy pelkällä nimellä).
Jostakin syystä en tällä hetkellä löydä Windows-koneita edes
IP-osoitteella, vaikka ne löytävät Ubuntu-koneen.

IP-osoitteella haku on sikälikin hankalaa, että kun se on dynaaminen, se
vaihtelee jatkuvasti. Jos on vinkkejä asiasta, niitä otetaan halulla
vastaan.