[ubuntu-dk] IRC møde mandag d. 30. september

Nicky Thomassen nicky at aptget.dk
Tir Sep 17 14:25:59 UTC 2013

Mon, 16 Sep 2013 22:21:04 +0200 skrev Søren Bredlund Caspersen
<soeren.b.c at gmail.com>:

> Det vil i den forbindelse ikke få nogen konsekvenser.
> Alle LoCo teams har adgang til mail-liste, irc osv.

Rigtig godt, for den slags er muligvis let at sætte op, men vi er alle
sammen vant til, at det fungerer som nu, så det ville være ret
forstyrrende hvis vi skulle flytte det.

> Med et kig på foreningens vedtægter, så ja. Det er givet.

Jeg vil nødig virke provokerende, eller noget andet i den retning, men
jeg spørger, fordi jeg ikke kan se det i vedtægterne. Selvfølgelig
arbejder vi for Ubuntu, det ligger i foreningens navn og hjemmeside, men
foreningens formål er primært defineret som at "fremme brugen af
Ubuntu".

Det syntes jeg ikke er identisk med, at foreningen skal være et
officielt LoCo-team. Men jeg misser måske noget?

> Men en af grundene til at jeg er glad for Ubuntu er at det 'fjerner'
> valg for almindelige brugere.

Her er vi i hvert fald uenige :-)
Hvad er pointen i at skifte fra ét system, hvor udviklerne mener de
skal tænke for brugeren, til et andet, hvor tankegangen er den samme?

> Jeg tror ikke nødvendigvis de to ting udelukker hinanden, men der er
> stor forskel på at forsøge at få ikke-linux brugere 'omvendt' og så
> udvide forumet til også at handle om Debian-relaterede emner.

Debian og Mint var bare eksempler, og ment som Linux generelt.

En ting jeg tit får at vide, er at jeg fokuserer for meget, når jeg
taler om noget, og nogen gange glemmer at andre ikke tænker som mig. Så
tillad mig at give et off-topic eksempel på, hvad jeg gerne vil opnå,
ved at beskrive et projekt, som jeg arbejder løst på: Min egen
skrifttype.

Umiddelbart lyder det sikkert dumt, for der er så mange at vælge
imellem, at en af dem må kunne bruges. De har dog allesammen mindst ét
problem, og de fleste af dem 2 eller flere.

De er lavet til at blive læst fra venstre mod højre.

Dem der læser meget, spilder som mig en del tid på, at finde den næste
linje, fordi man først skal 1 linje ned, og derefter helt over til
venstre, inden man kan læse videre. Nogen gange kommer man også til at
springe en linje op eller ned, så man ligefrem skal lede, efter det sted
man er kommet til.

Så hvad nu hvis, man kunne skrive med både fremløb (venstre mod højre)
og tilbageløb (højre mod venstre)? Så læser man ud til højre, går 1
linje ned, læser tilbage mod venstre, går 1 linje ned, læser mod højre
osv osv. Det løser både spildtiden, ved at skulle tilbage til starten af
en linje, og gør det sværere at blive væk i teksten.

Det kræver dog en skrifttype som kan spejlvendes, for ellers kan man
ikke se hvilken vej, man skal læse. Desuden ville det give mening, hvis
bogstaverne "hældte" mod læseretningen (ikke kursiv, men nærmere
gumpe-tunge), så man er endnu mindre i tvivl om, hvilken vej man skal
læse.

Er det smart? Sikkert ikke.
Vil det blive brugt? Sikkert ikke.

Men det er nytænkning, som bryder med 1000 års vestlig tradition, og et
vaskeægte forsøg på at tænke udenfor boksen.

Hvis vi i foreningen kunne fastholde de grundværdier vi har (god
stemning i forummet, dygtige supportere og foreningsliv, for at nævne
nogle), men samtidig tænke radikalt udenfor boksen, så kan vi måske lave
noget helt nyt.

Så mit indlæg er bare ment som et oplæg, én mulig retning man kunne
udforske. Jeg tror personligt at en af de største farer vi står overfor,
er at vi bliver statiske, og falder bagud. Det er derfor jeg kommer med
forslag, som måske mest af alt hører til i hampen, men hvis ikke vi
prøver, så kommer vi i hvert fald ingen steder.

Med venlig hilsen